فلسفه ملاصدرا
چگونگی حصول مفهوم عدم از دیدگاه فیلسوفان نوصدرائی

فرنگ قبادی؛ حسین هوشنگی؛ نوشین عبدی ساوجیان

دوره 10، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 141-154

https://doi.org/10.30473/pms.2020.51808.1774

چکیده
  مفهوم عدم چگونه در ذهن شکل می‌گیرد؟ این پرسش مسئله اصلی این مقاله است. فیلسوفان نوصدرایی معاصر بیش از گذشتگان چگونگی شکل‌گیری این مفهوم را در قالب تحلیل منشأ حصول معقولات ثانیه فلسفی بررسی کرده‌اند. منظور از این فیلسوفان علاوه طباطبایی و شاگردان مبرز ایشان است. علامه طباطبایی حصول مفاهیم فلسفی را به دو روش می‌داند: علم حضوری و تحلیل ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
هستی‌شناسی صدرایی و حکمت زندگی

علی غزالی فر؛ حسین هوشنگی

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، ، صفحه 117-132

https://doi.org/10.30473/pms.2019.25314.1412

چکیده
  زندگی و مسائل آن به هیچ وجه از فلسفه جدا نیستند. از همان آغاز کاوش‌های فلسفی در روزگار باستان، توجه به زندگی و یافتن شیوه درست زیستن یکی از مهمترین موضوعات تفکر فلسفی فیلسوفان بود. این روند با فراز و فرودهایی در طول تاریخ فلسفه ادامه داشت و امروزه نیز احیا شده است. بررسی فلسفی ‌این موارد را می‌توان حکمت زندگی نامید. برخی از فیلسوفان ...  بیشتر

بازخوانی مفاهیم فلسفی در پرتو نظریه ی وحدت شخصی وجود صدرالمتالهین

ابراهیم راستیان؛ حسین هوشنگی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 85-96

چکیده
  با بهره‌برداری از دستگاه عرفانی ملاصدرا که مبانی نهایی وی نیز هست، می‌توان به بازبینی و بازتعریف مفاهیم فلسفی و تلطیف آن‌ها پرداخت. بر اساس این دیدگاه که همان نظریة وحدت شخصی وجود است، تشکیک در وجود جای خود را به تشکیک در مظاهر می‌دهد و به جای جعل، تجلی مطرح می‌شود. همچنین، تمایز دوطرفه جای خود را به تمایز احاطی می‌دهد و با نگاه ...  بیشتر

ارزشیابی وجودی علم حصولی در پرتو نظریة ادراک از دور ملاصدرا

ابراهیم خانی؛ حسین هوشنگی

دوره 1، شماره 2 ، خرداد 1392، ، صفحه 53-62

چکیده
  در مکتب فلسفی صدرا، از سویی می­توان شواهدی یافت که بر برتری وجود ذهنی یک ماهیّت نسبت به وجود خارجی آن دلالت دارند؛ و از سوی دیگر نیز شواهدی یافت می­شود که برتری وجود خارجی یک ماهیت نسبت به وجود ذهنی آن را تأیید می­کنند. در این میان، شواهدی که بر برتری وجود ذهنی دلالت دارند، این مزیّت را دارند که می­توان بر اساس آن، مطابقت ذهن و ...  بیشتر