فلسفه ملاصدرا
تحوّل متافیزیکی مفهوم جوهر در فلسفه صدرایی

محمدجعفر جامه بزرگی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 67-79

https://doi.org/10.30473/pms.2019.42610.1643

چکیده
  مفهوم جوهر در فلسفه اسلامی با طرح نسبت وجود و ماهیت در تفکر فارابی و ابن سینا تفاوت شگرفی با فلسفه ارسطویی پیدا می‌کند. در واقع فارابی و به دنبال او ابن سینا با تحول در نظام فلسفه اسلامی و قرار دادن مفهوم جوهر در ذیل تقسیمات ماهیت، جایگاه آن را در فلسفه اسلامی دگرگون می‌کنند. این دگرگونی در نسبت میان جوهر و اعراض نیز گسترده شده است. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بررسی انتقادی ادلۀ عقلی ملارجبعلی تبریزی بر اشتراک لفظی وجود

جبار امینی؛ محمد سعیدی مهر؛ علی افضلی

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 65-74

چکیده
  ملارجبعلی تبریزی، فیلسوف عصر صفوی اصفهان، از جمله فیلسوفانی است که در بسیاری از اصول و مبانی حکمت متعالیه، ازجمله مسئله اشتراک معنوی وجود، با ملاصدرا مخالفت نموده است. تبریزی به شدت با اشتراک معنوی وجود مخالفت کرده و به اشتراک لفظی آن میان واجب و ممکن قائل است. تبریزی سه گونه دلیل بر مدعای خود آورده است؛ عقلی، استناد به کلام حکما و ...  بیشتر

تحلیل نظریه شیئیت معدوم در حکمت سینوی و صداریی

محمدجعفر جامه بزرگی؛ محمد جعفر حیدری

دوره 8، شماره 1 ، آذر 1398، ، صفحه 29-41

https://doi.org/10.30473/pms.2020.32741.1500

چکیده
  یکی از مسائل فلسفۀ اسلامی که نتیجه برخی مباحثات و منازعات عقیدتی مشارب فکری در میان اندیشمندان کلام اسلامی بوده و دامنه آن مباحث هستی‌شناختی فیلسوفان را نیز درگیر خود نمود، مسألۀ «شیئیت معدوم» و اصولاً تمایز یا عدم تمایز میان موجود و شیء است. معتزله با انگیزۀ تصحیح علم ازلی الهی به ممکنات و برداشت نادرست از آموزه­های افلاطونی‌ـ‌ارسطویی، ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بازخوانی نظریه حدوث جسمانی نفس در پرتو نظریه نوخاسته گرایی

محمدجعفر جامه بزرگی؛ محمد سعیدی مهر؛ رضا اکبری

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1397، ، صفحه 11-24

چکیده
  براساس نظریۀ نوخاسته­گرایی، ذهن به‌طور بدیع و پیش‌بینی‌ناپذیری از بدن فیزیکی ظهور می‌کند و وابسته به آن است، در عین حال غیرقابل تقلیل به مغز یا هر گونه سیستم فیزیکی برآمده از آن است. یکی از قرائت‌های مهم نوخاسته‌گرایی، نوخاسته‌گرایی جوهری است که در بسیاری از شاخصه‌ها با نظریۀ حدوث جسمانی نفس قرابت دارد. از این‌رو به نظر می‌رسد ...  بیشتر