فلسفه ملاصدرا
کاربست معیار صدق شناخت در علوم اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی

حبیب الله نجفی ایواتلو

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 129-144

https://doi.org/10.30473/pms.2020.52592.1781

چکیده
  مسأله علوم اجتماعی مورد توجه بسیاری از اندیشمندان اسلامی در این حوزه است و سعی می‌کنند این مسائل را از نسبی گرایی رهایی دهند. علامه در این مسأله یکه تاز بوده و ادراکات اعتباری را به طور مفصل بحث کرده است که بیشتر از ابداعات علامه بوده است. به طور کلی ادراکات دارای دو قسم است ادراکات حقیقی و اعتباری. ادراکات حقیقی مستقل بوده و معیار آن ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
" تحلیل هستی‌شناختی نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی ره"

فاطمه سلگی

دوره 4، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 55-68

چکیده
  نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) که یکی از اندیشه‌های کانونی و محوری ایشان است همواره به‌منزلۀ نظریه‌ای معر‌فت‌شناختی تحلیل و بررسی شده ‌است، اما نگاهی جامع به آثار علامه طباطبایی (ره) جهت واکاوی موارد استفاده و بهر‌ه‌برداری از این نظریه از سوی ایشان، نشان می‌دهد که علامه به این نظریه نگاه وجود‌شنا‌ختی نیز داشته‌ ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
معناشناسی ادراکات اعتباری از دیدگاه علّامه با نگاهی انتقادی به اندیشمندان مسلمان معاصر

رضا کایدخورده؛ قاسمعلی کوچنانی

دوره 4، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 113-128

چکیده
  نظریۀ ادراکات اعتباری از نظریات ابتکاری علّامه طباطبایی است که امروزه مورد نیاز فضای علمی کشور خصوصاً حوزۀ علوم انسانی است. این نظریه ابعاد گوناگونی دارد. معناشناسی ادراکات اعتباری یکی از ابعاد این نظریه است که مقدمۀ لازم برای ورود به هر بعد دیگرِ این نظریه به شمار می‌رود. برای فهم دقیق معنای این اصطلاح باید ابهامات سه‌گانۀ زبانی، ...  بیشتر