استلزامات بیان غیاث‌الدین منصور دشتکی با «اصالت وجود» ملاصدرا

معصومه اسماعیلی

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 29-40

https://doi.org/10.30473/pms.2023.10210

چکیده
  یکی از مبنایی‌ترین مباحث فلسفی بحث از اصالت وجود یا ماهیت است که در موضع‌گیری‌های فکری - فلسفی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. ملاصدرا «اصالت وجود» را بعنوان مبنای حکمت متعالیه با ادلّه محکم اثبات نمود و با بررسی حکمای پیش از خود، مشائیان را قائل به اصالت وجود و اشراقیان را اصالت ماهوی نامید. هرچند مساله‌ی اصالت وجود یا ماهیت نزد ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تمایز مبنایی حکمت صدرایی و حکمت سینوی در مسئله حرکت جوهری

فیض الله عابدینی؛ عباس جوارشکیان؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، ، صفحه 91-103

https://doi.org/10.30473/pms.2020.5003

چکیده
  از آنجا که یکی از بارزترین تمایزات اندیشه فلسفی سینوی و صدرایی، در محور بسیار مهم حرکت و بویژه حرکت جوهری است و میان رأی ابن‌سینا و صدرا در این بحث، تقابل کاملی وجود دارد، مقاله حاضر تلاش نموده است به این پرسش پاسخ دهد که ریشه‌ها و مبانی نظری این اختلاف رأی چیست و کدام موضع و اصل فلسفی به چنین تقابلی دامن زده است؟ در قسمت نخست مقاله ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بررسی اصالت وجود صدرایی در حکمت سینوی

مرتضی عرفانی

دوره 4، شماره 2 ، خرداد 1395، ، صفحه 115-127

چکیده
  اصالت وجود صدرایی دو معنی دارد که هر دو قابل انتساب به صدراست. در معنای اول ماهیت برخلاف وجود در خارج هیچ تحققی ندارد و فقط اعتبار ذهن است، اما در معنای دوم به‌تبع وجود در خارج تحقق دارد. اصالت وجود به معنای اول را به هیچ وجه نمی‌توان به ابن‌سینا نسبت داد، زیرا وی معتقد به تحقق ماهیت است  و آن را امری صرفاً ذهنی نمی‌داند. اصالت وجود ...  بیشتر