فلسفه ملاصدرا
شناخت پذیرى خداوند از منظر صدرالمتألهین

حبیب الله دانش شهرکی؛ مهدی آزادپرور

دوره 8، شماره 1 ، آذر 1398، ، صفحه 59-69

https://doi.org/10.30473/pms.2020.5007

چکیده
  شناخت خداوند متعال و نحوه رسیدن به موجود نامتناهی همواره از دغدغه‌های فیلسوفان، به‌ویژه فیلسوفان دین‌مدار بوده است. در این میان، ملاصدرا معتقد است ادراک ذات الهی برای بشر مقدور نبوده اما برهان­آوری برای خداوند به‌صورت برهان شبیه به لم ممکن است. در براهین اثبات خدا تنها چیزی که ثابت می­شود این است که این مفهوم دارای مصداق است ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نقدهای ملاصدرا بر تقریر ابن‌سینا از برهان امکان و وجوب

افلاطون صادقی

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 97-109

چکیده
  برای اثبات وجود خداوند، براهین مختلفی ارائه شده است. یکی از مشهورترین این براهین، برهان وجوب و امکان است که نخستین‌بار توسط ابن‌سینا تقریر شده است. بعد از او، متفکران اسلامی و غربی تقریرهای متفاوتی از این برهان به‌دست داده‌اند. در جهان اسلام، بعضی متفکران، از جمله غزالی، ابن‌رشد و ملاصدرا و در جهان غرب، کسانی مثل سوی هیوم و راسل ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
شهود و سازگاری آن با تفکر فلسفی در حکمت متعالیه

شهناز شایان فر؛ سیده زهرا حسینی

دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 77-86

چکیده
  در طول تاریخ تفکر، برهان و شهود دو روش دست‌یابی به حقیقت تلقی شده است. در این راستا آنچه در وهلۀ اول اندیشمندان را به فکر واداشته این است که کدامیک از این دو طریق معتبرتر و کاربردی‌تر است. بررسی این دو روش نشان می‌دهد که، گرچه هر یک از آن‌ها به تنهایی از مزایای خاصی برخوردار هستند، ولی در عین حال حصر‌نظر به یکی از دو روش برهان و شهود، ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بررسی نسبت علم حصولی و حضوری با «توجیه معرفتی»، در معرفت شناسی حکمت متعالیه

محمد حسین وفائیان؛ امیر عباس علیزمانی

دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 129-142

چکیده
  «علم» در حکمت متعالیه مساوق با وجود انگاشته می‌شود. تحلیل علم در پرتو تفسیری وجودی از آن، سبب ارائۀ ویژگی‌هایی خاص برای دو گونۀ علم حصولی و علم حضوری در معرفت‌شناسی حکمت متعالیه می‌گردد. مسئلۀ پژوهش جاری، تبیین نسبت علم حصولی و حضوری با «توجیه معرفتی» و مشخص نمودن حیطۀ جریان توجیه معرفتی در دو گونۀ مذکور از معرفت است. ...  بیشتر