فلسفه ملاصدرا
بررسی مسئله مرگ در سرمازیستی با تکیه بر آراء ملاصدرا

لیلا فاخر؛ رجب اکبرزاده؛ احمد حسین فلاحی

دوره 12، 1 (پاییز و زمستان 1402) ، بهمن 1402، ، صفحه 123-132

https://doi.org/10.30473/pms.2023.62966.1938

چکیده
  مسئله سرمازیستی از مسائل نوپدید کاربرد علم  فیزیک در پزشکی است که با چالش­هایی روبه­رو شده است. یکی از اشکالات عمده به این شیوۀ نگاهداشت بدن -که جسم بیمار صعب­العلاج را با هدف درمان در آینده، برای سال­ها در حالت انجماد (۱۹۶-) حفظ می­کند و ادعا دارد که در شرایطی خاص، آن را از انجماد بیرون می­آورد- این است که سرمازیستی مفهوم ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بررسی تقسیم‌بندی ملاصدرا از مرگ به اخترامی و طبیعی و ریشه‌های قرآنی آن

سید رضا حسینی لواسانی؛ محمد سعیدی مهر؛ رضا اکبریان؛ کاوس روحی برندق

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 45-55

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4985

چکیده
  به‌دلیل میل به جاودانگی داشتن انسان، مسئلۀ مرگ همواره برایش اهمیت داشته است. ملاصدرا، پایه‌گذار حکمت متعالیه، با ذکر تعریف فیلسوفان قبلی، مرگ را جدا شدن روح از بدن مادی می‌داند و آن را به مرگ طبیعی و اخترامی تقسیم می‌کند. این مقاله بر آن است تا چیستی مرگ، انواع مرگ و علت هر کدام را از نظر ملاصدرا بررسی کند و با توجه به اهمیت جایگاه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
مقایسه و ارزیابی رابطه جاودانگی و معنای زندگی در اندیشه تولستوی وملاصدرا

سعدی صفاری؛ رضا رسولی شربیانی؛ مرضیه اخلاقی

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 111-124

چکیده
  مسئلة رابطه و تاثیر مرگ و جاودانگی بر معنای زندگی در آثار متفکرانی چون تولستوی و ملاصدرا به‌عنوان یکی از مسائل بنیادی مورد توجه بوده است. تولستوی که زمانی احساس پوچی می‌کرد، تصمیم گرفت راه حلی بیابد. او پس از سفرهای متعدد و مطالعة علوم مختلف و به‌ویژه کنکاش در زندگی و احوالات گروه‌های مختلفی از مردم، اعم از پوچ‌گرایان و کسانی که ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
ویژگی‌های متمایز عنصر مرگ از منظر صدرالمتألهین

علیرضا موفق؛ محمد حسین مهدوی نژاد؛ محمدرضا ضمیری

دوره 4، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 129-140

چکیده
  حقیقت مرگ و معاد از مسائل بنیادین فلسفۀ صدرالمتألهین است. مرگ از نگاه او دارای سه ویژگی اصلی است: اولین ویژگی مرگ، عدمی‌نبودن آن است. این ویژگی با نگرش‌های مادی که بر اساس آن مرگ پایان حیات، اتمام زحمات آدمی و در نتیجه سبب پوچ‌بودن زندگی تلقی می‌شود، متفاوت است. با توجه به مشرب فلسفی صدرالمتألهین می‌توان فهمید که این ویژگی هیچ‌گاه ...  بیشتر