فلسفه ملاصدرا
بدن مادی از دیدگاه حکمت متعالیه

سمیه واسعی؛ عباس جوارشکیان؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1400

https://doi.org/10.30473/pms.2021.57799.1844

چکیده
  شناخت حقیقت بدن مادی در حکمت متعالیه، مستلزم شناخت نفس و در نتیجه منجر به معرفت نفس خواهد شد؛ اما با وجود اهمیت آن، در آثار فیلسوفان به طور پراکنده و موجز بدان پرداخته شده است. مقاله حاضر در صدد است تا با توجه به مبانی خاص صدرالمتألهین به بررسی تفصیلی حقیقت بدن مادی بپردازد. بر اساس سه اصل وجود شناختی در حکمت متعالیه یعنی اصالت وجود، ...  بیشتر

بررسی مهمترین براهین ابطال تناسخ (برهان ابن سینا و برهان ملاصدرا) و ضرورت استخدام مفهوم زمان در برهان صدرالمتألهین

عباس عباس‌زاده؛ مهدی نبوی نیا

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 99-112

https://doi.org/10.30473/pms.2023.10220

چکیده
  متفکران و اندیشمندان اسلامی اعم از فلاسفه و متکلمان در رد باور به تناسخ، براهین مختلفی اقامه نموده‌اند که البته بعضی از این براهین توسط دیگر اندیشمندان مورد اشکال واقع شده است و در این میان دو برهان یکی منسوب به شیخ­الرئیس ابن سینا و دیگری برهان صدرالمتألهین از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در این مقاله سعی می­شود پس از ...  بیشتر

دیالکتیک وجود و حضور در ساحت فلسفه ملاصدرا

فاطمه گلی فروشانی؛ سهراب حقیقت قره قشلاقی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 173-188

https://doi.org/10.30473/pms.2021.56289.1825

چکیده
  وجود و حضور دو اصل و مبنا در عرصه هستی­شناسی و معرفت­شناسی حکمت صدرایی است. ملاصدرا در بُعد هستی­شناسی بر اساس اصالت وجود، حقیقت وجود را موضوع فلسفه قرار می­دهد. گرچه وی در برخی مواضع مانند ابن­سینا از موجود بماهوموجود به عنوان موضوع فلسفه نام می­برد، اما در نهایت مسیر خود را جدا کرده و حقیقت وجود را به عنوان موضوع فلسفه برمی­گزیند. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
اعتبار سنجی نظرهای انتقادی بر مبحث اتحاد نفس با عقل فعال در تفکر صدرائی

شمس الله سراج؛ امیر دل زنده نژاد؛ مجید ضیایی قهنویه

دوره 10، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 67-78

https://doi.org/10.30473/pms.2019.45335.1687

چکیده
  چکیده:در مسئله اتحاد نفس با عقل فعال، اشکالات و ابهاماتی وجود دارد: از جمله ایجاد تعدد عقول با رسیدن و اتحاد نفس به عقل فعال، افاضه صور حسی مختلف از یک شیء واحد توسط عقل فعال، ابتنای بحث عقل فعال بر طبیعیات قدیم، تبیین لحظه اتحاد نفس با عقل فعال، تبیین خطاهای حسی و چگونگی افاضه صور حسی کاذبه و مجرد مثالی توسط عقل فعال که مجرد تام است. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
فاعلیت نفس در پیدایش ادراک در نسبت با دیدگاه مطابقت

سیدمحمدحسین نقیبی؛ عبدالله نصری

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 145-155

https://doi.org/10.30473/pms.2019.45679.1691

چکیده
  جنبه فاعلی نفس در پیدایش ادراک مورد پذیرش ابن سینا و ملاصدراست پذیرش این دیدگاه دو پرسش اساسی به دنبال دارد که محور پژوهش حاضر را شکل می دهد پرسش اول این که چگونه نفس قدرت بر ایجاد صورت ادراکی دارد در حالی که خود در ابتدا فاقد آن می باشد و در پرسش دوم مطرح می گردد با توجه به این که امیال و گرایش های نفسانی در جهت گیری اراده موثر می-باشد ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تحقق نفس قبل از بدن در نظریه حدوث جسمانی

مهدی انشایی؛ محسن جوادی

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 75-90

چکیده
  مقدمات یک تدقیق در نظریه «نفسِ جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» و بستر فکری آن، ما را متوجهِ کینونتی از نفس می‌کند که به واسطه سبب، قبل از ابدان و با حفظ هویت و تکثر معلولی، تحقق دارد و در عین اشتمال بر مراتب پایین­تر، طوری از اطوار حقیقت نفس است. لحاظ این کینونت، در فهم نظریه، نقشی به‌سزا دارد، چه اینکه فهمی نو از «حدوث» ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
واکاوی کارکرد قوۀ خیال در معاد جسمانی ملاصدرا

شمس الله سراج؛ حسین امین پرست

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 103-117

https://doi.org/10.30473/pms.2018.40699.1607

چکیده
  یکی از مبانی ملاصدرا برای اثبات معاد جسمانی انسان، توجه به جایگاه قوه خیال است. او با تشریح ماهیت قوه خیال، به لزوم تداوم حیات آن پس از مرگ اعتقاد دارد. از کارکردهای اساسی قوه خیال، تصور ذات جسمانی انسان در عالم برزخ است؛ علمی که به اعتقاد ملاصدرا، معاد روحانی در آن محقق می‌گردد. عده­ای بر این باورند که ملاصدرا کارکرد و نقش قوه خیال ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بررسی مقایسه‌ای نظر ارسطو، ابن‌سینا و ملاصدرا درباره کارکرد ادراک حسی و میزان معرفت‌بخشی آن

محمدحسین مختاری

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 203-214

https://doi.org/10.30473/pms.2020.49157.1740

چکیده
  مسئله ادراک حسی از جمله مسائل مهم در مباحث نفس و علم است. حس، محسوس و احساس در اندیشه فیلسوفان یونان باستان از زمان افلاطون به‏صورت جدی مطرح بوده است. ارسطو شاگرد و منتقد افلاطون، تبیین استاد از ادراک حسی را کافی نمی‏دانست، از این‌رو در مجموعه آثار خود به‏ویژه در دو اثر درباره نفس و حس و محسوس به تبیین ادراک حسی پرداخته است. فیلسوفان ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تبیین دوگانه‌انگاری مرتبه‌ای در نفس‌شناسی صدرایی و جایگاه آن در میان نظریات فلسفة ذهن

مجید شمس آبادی حسینی؛ محمدکاظم فرقانی

دوره 8، شماره 1 ، آذر 1398، ، صفحه 121-129

https://doi.org/10.30473/pms.2020.5012

چکیده
  ملاصدرا نفس را به­عنوان امری مجرد اثبات می‌کند، اما این‌گونه نیست که امری متمایز از بدن باشد و دوگانه‌انگاری جوهری لازم بیاید؛ یعنی اثبات نفس یا قوای آن مانند خیال، هویت انسان را دوگانه نمی‌کند بلکه حتی فرض تجرد نفس با وحدت نفس و بدن نیز سازگار خواهد بود. ملاصدرا حقیقت انسان را این‌گونه نیز نمی‌بیند که جوهری مادی است که از دو ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تبیین رابطه اتحادی نفس و بدن از نگاه حکیم مدرس زنوزی

زینب شکیبی

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، ، صفحه 83-89

https://doi.org/10.30473/pms.2019.40374.1600

چکیده
  در فلسفه مشائیان مسلمان، کندی و فارابی نگاهی نوافلاطونی به نحوه ارتباط نفس با بدن دارند و نحوه ارتباط مزبور را از سنخ رابطه صورت با ماده‌ می‌پندارند ولی ابن‌سینا اگرچه در برخی مواضع این نوع نگاه به رابطه یاد شده را تأیید نموده است ولی با توجه به اینکه نفس ناطقه انسانی را محل دریافت معقولات کلی مجرّد می‌داند، از همین رو نفس را ذاتاً ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
قرائت اگزیستانسیالیستی از انسان‌شناسی صدرایی

محمدرضا بلانیان؛ مرتضی حاج حسینی

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 27-33

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4989

چکیده
  این مقاله در صدد است نشان دهد که چگونه استخراج نتایج اساسی‌ترین اصل حکمت متعالیه، یعنی اصالت وجود، در حوزۀ انسان‌شناسی تصویری جدید از انسان و هویت وجودی او به نمایش می‌گذارد. در این راستا نویسنده از طریق تحلیل و تبیین نکته‌نظرهای ویژه‌ای که صدرالمتألهین را نسبت به پیشینیان وی، در موقعیتی متفاوت قرار می‌دهد، بر این مطلب تأکید دارد ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بررسی تقسیم‌بندی ملاصدرا از مرگ به اخترامی و طبیعی و ریشه‌های قرآنی آن

سید رضا حسینی لواسانی؛ محمد سعیدی مهر؛ رضا اکبریان؛ کاوس روحی برندق

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 45-55

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4985

چکیده
  به‌دلیل میل به جاودانگی داشتن انسان، مسئلۀ مرگ همواره برایش اهمیت داشته است. ملاصدرا، پایه‌گذار حکمت متعالیه، با ذکر تعریف فیلسوفان قبلی، مرگ را جدا شدن روح از بدن مادی می‌داند و آن را به مرگ طبیعی و اخترامی تقسیم می‌کند. این مقاله بر آن است تا چیستی مرگ، انواع مرگ و علت هر کدام را از نظر ملاصدرا بررسی کند و با توجه به اهمیت جایگاه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
وجود مطلق ملاصدرا و حل تعارض میان دو فرقۀ مشبهه و منزهه

رضا رسولی شربیانی؛ مریم صمدیه

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 71-80

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4982

چکیده
  حل تعارض کلامی میان دو فرقۀ مشبهه و منزهه، از دستاوردهای وجود مطلق دانستن خداوند از سوی ملاصدرا و در بحث از صفات خداوند است. مشبهه معتقد است خداوند همانند انسان­ها دارای اعضا و جوارح است درحالی‌که منزهه واجب‌تعالی را بری و منزه از چنین صفاتی می­داند. ملاصدرا تعارض این دو دیدگاه را با توسل به «نفس» و «وجود مطلق» دانستن ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
واکاوی تعارض جسمانیة الحدوث بودن نفس و خلقت ارواح قبل از ابدان

محمدصالح طیب نیا

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 93-105

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4987

چکیده
  ملاصدرا با ارائۀ نظریۀ جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن نفس، تحولی شگرف در مباحث نفس پدید آورد. بر اساس این نظریه، مبدأ تکون نفس مادۀ جسمانی است که بر اثر حرکت جوهری به موجودی غیرمادی تبدیل می‌شود. اما این نظریۀ ملاصدرا با چالش بزرگی روبه‌رو است و آن مسئلۀ خلقت ارواح قبل از پیدایش ابدان است، ‌که ظاهر برخی از روایات آن را تأیید ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
عوامل تهذیب نفس در نگاه ملاصدرا

سیدمحمدرضا حسینی

دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 87-96

چکیده
  تهذیب نفس عبارت است از پاکیزه کردن، پاک نگه داشتن، تطهیر، پیراستن و آراستن برای رشد، تعالی و سعادت ابدی انسان، که مورد عنایت و توجه قرآن و روایات معصومین(ع) قرار دارد؛ گر چه طى کردن این مراتب به هدایت و ارشاد الهى مشروط بوده و شامل همه افراد نمى‏شود بلکه تنها شامل آن‏ انسانی مى‏شود که خواست خدا به آن تعلق گرفته باشد. ما در این مقاله ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
امکان قرائت کارکردگرایانه از نظریۀ نفس ملاصدرا بر اساس نظریۀ کارکردگرایی معاصر

رضا صفری کندسری

دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 107-119

چکیده
  مسئلۀ ذهن و بدن یکی از مسائل اساسی فلسفه است. «کارکردگرایی» نظر خنثی در باب ذات ذهن دارد و به مادی یا غیر مادی بودن ذهن نمی‌پردازد بلکه ذهن را کارکرد می‌داند. از دیدگاه این گروه، حالات ذهنی ویژگی‌های کارکردی هستند که بر اساس درون داد، برون داد، فرایندهای داخلی و سایر حالات ذهنی، نقش‌های کارکردی را ایفا می‌کنند. از سوی دیگر، ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
حقیقت ابصار از منظر سهروردی و ملاصدرا

مهدیه نزاکتی علی اصغری؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 135-142

چکیده
  سهروردی ادراک بصری را اشرف ادراکات حسی می‌داند. ویمعرفت‌شناسی اشراقی را با ابصار آغاز می‌نماید و قاعده اشراقی ابصار را چنان بسط می‌دهد که ادراکات مراتب بالاتر را نیز دربرمی‌گیرد، لذا در معرفت‌شناسی اشراقی نخست باید فعل ابصار را از دیدگاه فلسفی تحلیل و بررسی نمود تا بتوان در نهایت به درک حقیقت علم حضوری اشراقی نائل آمد؛ اما ملاصدرا ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
یگانه انگاری صدرایی

رضا صفری؛ حسین واله

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 125-136

چکیده
  در فلسفة ملاصدرا پس از اثبات نفس، به مجرد و غیر مادی بودن نفس استدلال می‌شود. حال پرسش این است که با وجود نفس مجرد، آیا ملاصدرا دوگانه‌انگار است یا یگانه‌انگار؟ در این مقاله بر اساس اصول صدرایی روشن خواهد شد که وجود انسان، از نطفه تا آخرین مراتب تجردش، حقیقت واحدی است که مدارج و حیثیات گوناگون دارد و مفهوم نفس و بدن از آن مراتب و حیثیات ...  بیشتر

تأثیر مبانی وجودشناختی بر نفس¬شناسی ملاصدرا

جواد استادمحمّدی

دوره 2، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 7-18

چکیده
  نفس‌شناسی ملاصدرا تحت تأثیر مبانی وجود‌شناختی اوست. در وجود‌شناسی ملاصدرا، اصول مهمی چون اصالت وجود، بساطت وجود، وحدت وجود، اشتداد وجود، صورت به عنوان ملاک شیئیت یک شیء، تساوق وجود و وحدت، و نیز تساوق وجود و صفات کمالی دیده می‌شود. توجّه به این مبانی سبب گردید که ملاصدرا نظریّات بدیعی را در نفس‌شناسی ارائه کند؛ از جمله ...  بیشتر

آسیب شناسی کاربردهای قرآنی ملاصدرا؛ با محوریّت مبحث نفس کتاب الشواهد الربوبیه

معصومه رستم خانی؛ سحر کاوندی

دوره 2، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 57-70

چکیده
  ملاصدرا، در مبحث نفسِ کتاب الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیّة، مانند بسیاری دیگر از آثار خود، به کرّات از آیات قرآن بهره برده است. در مقالة حاضر، این کاربردها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، کاربست آیات در این مبحث، در چهار بخش دسته­بندی شده و سپس درستی یا نادرستی کاربرد این آیات در آن مواضع، مورد ارزیابی و مداقّه ...  بیشتر

ذهن و تأثیرات بی واسطة آن از نظر ملاصدرا

فهیمه شریعتی؛ سیدمرتضی حسینی شاهرودی

دوره 2، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 71-84

چکیده
  «ذهن» کلمه‎ای است که در آثار ملاصدرا تعریف شده و کاربرد زیادی نیز داشته است. از بررسی و مطالعة آثار صدرالمتألهین و تحلیل کاربردهای گوناگون این واژه؛ و نیز با توجّه به تعریف مستقیم آن، ربط و نسبت ذهن با مغز، نفس و قوای ادراکی به دست می­آید. ذهن، حیث استعدادی دارد و قابل شدّت و ضعف است؛ و تأثیرات مستقیم و بی­واسطه­ای بر خلق ...  بیشتر

تبیین نظریة تجرّد فوق عقلانی نفس از نظر ملاصدرا و مبانی هستی¬شناختی آن

عین الله خادمی؛ سید علی رضی زاده

دوره 1، شماره 2 ، خرداد 1392، ، صفحه 37-52

چکیده
  نظریة فوق تجرّد عقلانی بودن نفس از نظر ملاصدرا، عبارت است از تجرّد نفس از ماهیت، علاوه بر تجرّد آن از مادّه. ویژگی­های نفس در این مرتبه عبارت است از این­که در هیچ حدّی ثابت نبوده و گوهری بسیط، ظلّ وجود، وجودی صرف و فوق مقوله است که در عین حال، نه جوهر است و نه عرض، نه جنس است و نه فصل، و نه قابل اشارة عقلی است. صورت­بندی و شکل­گیری ...  بیشتر

بررسی انتقادی نظریه حرکت جوهری ملاصدرا
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 7-22

چکیده
  این مقاله در صدد است نظریه حرکت جوهری ملاصدرا را مورد واکاوی قرار داده و انتقادات پیرامون آن را در حوزه دلایل، لوازم و آثار، آشکار و ناسازگاری‌های درونی آن را بازگو نماید، علاوه برآن برخی تعارضات لوازم این نظریه با نصوص دینی را نشان دهد. نظریه حرکت جوهری در ناحیه دلایل با انتقادات جدی مواجه بوده تا جایی که بزرگانی همچون علامه طباطبایی ...  بیشتر