دوره 12 (1402-1403)
دوره 11 (1402-1401)
دوره 10 (1401-1400)
دوره 9 (1400-1399)
دوره 8 (1399-1398)
دوره 7 (1398-1397)
دوره 6 (1397-1396)
دوره 5 (1396-1395)
دوره 4 (1395-1394)
دوره 3 (1394-1393)
دوره 2 (1393-1392)
دوره 1 (1392-1391)
کلیدواژهها = %D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF
تعداد مقالات: 4
ملاصدرا و مسئله خلود در عذاب (رد تناقض واردشده بر دیدگاه ملاصدرا)
دوره 12، 1 (پاییز و زمستان 1402) ، بهمن 1402، ، صفحه 147-158
چکیده
در این نوشتار با رویکرد فلسفی و با روش پژوهش توصیفی تحلیلی به بیان و پاسخ این مسئله پرداخته شده است که آیا عذاب جهنمیان آن چنان که در قرآن کریم با عبارات «خالدین فیه» و «خالدون» بدان اشاره شده است، خلود و جاودانگی دارد یا خیر؟ جان کلام در این گفتار مربوط به دیدگاه ملاصدرا در این زمینه است. از نظر برخی اندیشمندان ملاصدرا در ... بیشترواکاوی کارکرد قوۀ خیال در معاد جسمانی ملاصدرا
دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 103-117
چکیده
یکی از مبانی ملاصدرا برای اثبات معاد جسمانی انسان، توجه به جایگاه قوه خیال است. او با تشریح ماهیت قوه خیال، به لزوم تداوم حیات آن پس از مرگ اعتقاد دارد. از کارکردهای اساسی قوه خیال، تصور ذات جسمانی انسان در عالم برزخ است؛ علمی که به اعتقاد ملاصدرا، معاد روحانی در آن محقق میگردد. عدهای بر این باورند که ملاصدرا کارکرد و نقش قوه خیال ... بیشترمعادشناسی تطبیقی (مقایسة تطبیقی معاد جسمانی نزد صدرالدین شیرازی و آگوستین)
دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 99-112
چکیده
مسئلة معاد یکی از مهمترین ارکان ادیان ابراهیمی است و این ادیان با رویکردهای مختلف، سعی در مواجهه با آن داشتهاند. از یک طرف چیستی معاد در قالب معادشناسی دینی به پرسشهایی دربارة چیستی انسان و جهان در نسبت با حکمت و ارادة الهی در دنیای بعد از مرگ و رستاخیز پیوند میخورد و از طرف دیگر گونههای معادشناسی دینی اشکال خاصی را از جهانشناسی ... بیشتربررسی انتقادی نظریه حرکت جوهری ملاصدرا
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 7-22