فلسفه ملاصدرا
تمایز و تلفیق مراتب «تحقیق پذیری» و «فرایند تعالی» در احراز عینیت «امرمتعالی» تحلیل و ترکیب اندیشه نورمن ال. گیسلر و علامه طباطبایی

حسین خدادادی؛ غلامحسین خدری؛ افلاطون صادقی؛ مهین رضائی

دوره 12، 1 (پاییز و زمستان 1402) ، بهمن 1402، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/pms.2021.58118.1847

چکیده
  یکی از مباحث مهمی که اندیشمندانِ حوزه فلسفه دین را به اندیشه و تأمل واداشته است، بحث واقعی بودن و به عبارت علمی­تر، عینیت «متعالی» است. واقعی بودن بدین معنا که متعالی، حقیقتی مستقل از ذهن دارد. این مسئله در تجربه دینی، با عنوان ذات­گرایی طرح شده است که در برابر آن، اندیشه ساخت­گرایی مطرح می­شود. نورمن گیسلر و علامه طباطبایی ...  بیشتر

بررسی مفهوم «تسلسل» در فرایند نظریه خلقت لارنس کراوس و نقد آن بر مبنای اندیشه علامه طباطبایی

حسین رحمانی تیر کلائی؛ سید محمد علی سجادیان؛ محمدصادق جمشیدی راد؛ سیدحسین بطحایی

دوره 12، 1 (پاییز و زمستان 1402) ، بهمن 1402، ، صفحه 77-92

https://doi.org/10.30473/pms.2023.67052.2005

چکیده
  کراوس معتقد به خلق هوشمندانه و خودبه­خودی جهان از عدم است و آغاز جهان را از یک انفجار بزرگ می­داند که دائم در حال گسترش است؛ یعنی بی­انتهایی زمانی و مکانی. در نتیجه، تسلسل در نزد وی امکان­پذیر است. بنابراین وی بر ادعای الهی­دانان که علت اول را به وسیله قاعده «تسلسل» اثبات می­کنند، ایراد می­گیرد و می­گوید اگر یک موجود ...  بیشتر

تبیین مدل رفتاری انسان در راستای خط‌مشی رفتاری بر اساس اندیشه‌های علامه طباطبایی

میکائیل نوروزی؛ علیرضا افضلی؛ مهدی سپهری

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 99-120

https://doi.org/10.30473/pms.2020.52224.1773

چکیده
  خط‌مشی گذاری جهت تغییر رفتار انسان‌ها در حوزه‌های مختلف بهداشت، آموزش، محیط ‌زیست، اقتصادی، فرهنگی و... از دغدغه‌های اصلی خط‌مشی­گذاران در سطح جامعه است. از این­رو به ‌طور کلی سه رویکرد جهت نیل به این امر پیش ‌گرفته می‌شود؛ رویکردهای قانونی، آموزشی و رفتاری. در این ‌بین عمدتاً دو رویکرد قانونی و آموزشی به کار گرفته می‌شود ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
کاربرد زبان در معرفت دینی از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکوئیناس

لیلا روستایی پاتپه؛ محمد محمد رضایی

دوره 10، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 79-92

https://doi.org/10.30473/pms.2019.46188.1697

چکیده
  پژوهشهای معاصر در فلسفه دین عمیقا از مسائلی که آفریده ی کاربردهای متمایز زبان دینی می باشد متاثر گردیده است.لذا زبان مقوله ای بسیار مهم وتاثیر گذار در حوزه معرفت دینی است.چرا که امروزه در حوزه دین شناسی،پرسش های تازه بسیاری در باب امهات مسایل دینی ،معرفت دینی وزبان پیش روی ما قرار گرفته است.ازجمله اینکه دین چیست وغایت آن کدام است؟آیا ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
چگونگی حصول مفهوم عدم از دیدگاه فیلسوفان نوصدرائی

فرنگ قبادی؛ حسین هوشنگی؛ نوشین عبدی ساوجیان

دوره 10، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 141-154

https://doi.org/10.30473/pms.2020.51808.1774

چکیده
  مفهوم عدم چگونه در ذهن شکل می‌گیرد؟ این پرسش مسئله اصلی این مقاله است. فیلسوفان نوصدرایی معاصر بیش از گذشتگان چگونگی شکل‌گیری این مفهوم را در قالب تحلیل منشأ حصول معقولات ثانیه فلسفی بررسی کرده‌اند. منظور از این فیلسوفان علاوه طباطبایی و شاگردان مبرز ایشان است. علامه طباطبایی حصول مفاهیم فلسفی را به دو روش می‌داند: علم حضوری و تحلیل ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
فلسفه متافیزیک نزد کانت و علامه طباطبایی

علیرضا محمدزاده قبادلو؛ مسعود امید؛ محمدرضا عبدالله نژاد

دوره 10، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 155-172

https://doi.org/10.30473/pms.2019.44483.1677

چکیده
  چکیدهوجود بحران‌های علمی هر عصر، متفکران را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند و هر متفکری بر اساس فهم از مسائل علمی و داشته‌های علمی خود، به نوعی سعی در حل بحران و رساندن علم به ساحل امن یقین را دارد.وجود مسائل جدید و تعارضات در علم و دین و فلسفه، ایمانوئل کانت و علامه طباطبایی را بر آن داشت تا نگاه دوباره و جدی‌تری به این معضلات علمی و ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نظریۀ بدیع علامه طباطبایی در باب تمایز نفس ملکوتی و نفس حاصل از اشتداد، بستری برای تحوّل در انسان شناسی صدرایی

قاسمعلی کوچنانی؛ رحیم حسن زاده

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 81-92

https://doi.org/10.30473/pms.2019.39874.1594

چکیده
  نظریۀ حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس انسانی، از ابداعات جناب صدرالمتألهین بود. ایشان بر این اساس، مسائل فراوانی در حیطۀ قوس صعودی سیر انسانی را حل و فصل کرد و برای آنها تقریرهای عمیق فلسفی یافت. امّا دیدگاه او در تبیین روشن قوس نزولی انسان و مراحلی که دین از آن ها سخن گفته همچون عالم ذر، امتحان انسان پیش از ورود به طبیعت، مسألۀ هبوط و...، ...  بیشتر

عملکرد فطرت به‌مثابه محرک تاریخ در فلسفۀ تاریخ علامه طباطبایی

محمد هادی عاشوری؛ سید محمد کاظم علوی

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 107-116

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4993

چکیده
  مسئلۀ محرک تاریخ از جمله مباحث چندوجهی فلسفۀ تاریخ است که با مباحث دیگر آن درمی‌آمیزد. این مسئله در دیدگاه علامه طباطبایی با شناخت ادوار تاریخ گره خورده است. تاریخ مورد اشارۀ علامه، تاریخ انسان و ملت‌ها است که در منظومۀ فکری وی به سه دورۀ بساطت و سادگی، وحدت ملت‌ها و حس و ماده تقسیم می‌شود. فطرت به‌مثابه محرک تاریخ در هر سه دوره نقش ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تحقیقی پیرامون قوۀ اعطای حَدّ در ادراکات اعتباری علامه طباطبایی

میکائیل جمال پور؛ مهدی آقاپور بیشک

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1397، ، صفحه 25-46

چکیده
  نظریۀ ادراکات اعتباری طی چند دهۀ گذشته از سوی برخی شارحان، منتقدان و محققان از زوایای مختلف، مورد مطالعه قرار گرفته و البته باز هم جای پژوهش‌های دیگر در این‌باره خالی است. نوشتار حاضر به‌دنبال طرح این مسئله و یافتن جواب آن است که علامه طباطبایی بر اساس تعریفی که از اعتباریات ارائه داده؛ بر دخالت و تأثیر قوۀ واهمه در شکل‌گیری اعتباریات ...  بیشتر

تبیین هستی و چیستی انسان از منظر اندیشه های علامه طباطبایی(ره)

احسان رحیمی خورزوقی؛ مهدی سپهری

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1397، ، صفحه 87-105

چکیده
  اهمیت نوع نگرش به انسان و ویژگی های اودر مطالعات علوم انسانی و اجتماعی تاحدی است که به عنوان مبنایی در کنار سایر مبانی چون هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی، ارکان نظریات آن حوزه را شکل داده است. هدف این پژوهش تبیین ابعاد و ویژگی های انسان مبتنی بر دیدگاه های علامه طباطبایی(ره) است. دراین تحقیق، غالب آثار فلسفی و تفسیری ایشان با روش ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بدن اخروی از دیدگاه صدرالمتألهین و مقایسۀ آن با دیدگاه علامه طباطبایی

سید حسن بطحائی

دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 41-51

چکیده
  کیفیت بدن اخروی از مباحث مهم معاد جسمانی است. پرسش این است که آیا بدن محشور در آخرت، عنصری یا مثالی است و یا به‌طور کلی با بدن دنیوی و مثالی تفاوت دارد؟ ملاصدرا بر اساس مبانی عقلی، از جمله اصالت وجود، تشکیک در وجود، تشخص وجود، حرکت جوهری و تجرد خیال، درصدد اثبات عینیت بدن اخروی و دنیوی برآمده است ولی آنچه موفق به اثبات آن شده است بدن ...  بیشتر

موانع معرفت حقیقی از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)

نرگس نظرنژاد؛ زهرا ایزی

دوره 4، شماره 2 ، خرداد 1395، ، صفحه 169-185

چکیده
  این مقاله با محوریت موضوع موانع معرفت حقیقی از دیدگاه فیلسوف مسلمان علامه طباطبایی(ره) تدوین شده است و به بررسی و تبیین نظر ایشان در باره معرفت حقیقی و عوامل بازدارنده آن می­پردازد. در نظر علامه، معرفت نسبت به اسماء و صفات الهی، معرفت حقیقی، و مایه سعادت و کمالِ آدمی است. در نظام معرفت شناختی علامه، حقیقت علم، امری وجودی  است که ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
" تحلیل هستی‌شناختی نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی ره"

فاطمه سلگی

دوره 4، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 55-68

چکیده
  نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) که یکی از اندیشه‌های کانونی و محوری ایشان است همواره به‌منزلۀ نظریه‌ای معر‌فت‌شناختی تحلیل و بررسی شده ‌است، اما نگاهی جامع به آثار علامه طباطبایی (ره) جهت واکاوی موارد استفاده و بهر‌ه‌برداری از این نظریه از سوی ایشان، نشان می‌دهد که علامه به این نظریه نگاه وجود‌شنا‌ختی نیز داشته‌ ...  بیشتر

خلود جهنمیان و بهشتیان از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی

محمدهادی امین ناجی؛ علی رضا دل افکار؛ محمدولی اسدی؛ محمدکاظم میرحسینی

دوره 4، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 141-155

چکیده
  در قرآن آیات متعددی هست که مسئلة خلود بهشتیان و جهنمیان را گوشزد می‌کند، عده‌ای را سعادتمند و مخلّد در بهشت و متنعم از نعمت‌های آن، و دستة دیگر را شقاوتمند و معذّب به انواع عذاب معرفی می‌کند. در این مقاله، سخن در معنای «خلود» در آیات 105 تا 108 هود متمرکز است و به واکاوی میزان و قلمرو آن از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی می‌پردازد؛ ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
مفاهیم اعتباری در حکمت اشراقی و حکمت صدرایی: پژوهشی تطبیقی دربارة معقول ثانی از دیدگاه شیخ اشراق و علامه طباطبایی

اسداله آژیر؛ معصومه سورنی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 9-24

چکیده
  بحث مفاهیم اعتباری یا معقول ثانی از مباحث محوری در فلسفة اسلامی است که تمرکز و تأکید شیخ اشراق بر آن، یک نقطة عطف محسوب می‌شود. علامه طباطبایی نیز به‌عنوان نمایندة بارز حکمت صدرایی در دوران معاصر، به تبیین این بحث در چارچوب حکمت متعالیه پرداخته است. آرای دو حکیم، در ملاک تشخیص مفهوم اعتباری، تعریف و تقسیم مفاهیم اعتباری، نحوة وجود ...  بیشتر

حقیقت ایمان از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 23-32

چکیده
  علامه طباطبایی وجود انسان را مرکب از سه وجود متناظر با عوالم سه‎گانه جهان آفرینش می‎داند. از نظر او انسان توسط حواس با عالم محسوسات، توسط خیال با عالم خیال و توسط عقل با عالم عقل ارتباط برقرار می‎کند. در حالی که ملاصدرا عوالم ثلاثه را عقل، نفس و طبیعت می‌داند و در قوس صعود، عالم مثال را در پرتو نفس و اشتداد وجودی آن تبیین می‌کند. ...  بیشتر

تحلیلی فلسفی از مبنای انسان‌شناختی و انگیزش اخلاقی در اندیشۀ علامه طباطبایی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 95-108

چکیده
  علامه طباطبایی به سه نوع اخلاق؛ یعنی اخلاق یونانی، اخلاق دینی، و اخلاق قرآنی پرداخته، تفاوت این سه مرتبه از اخلاق را در منبع انگیزش اخلاقی آنها جستجو می‌کند. هنگامی که مشوّق و عامل اساسی انسان برای انگیزه‌مند شدن نسبت به یک فعل اخلاقی، تحسین اجتماع، رسیدن به ثواب و ترس از عقاب اُخروی یا جلب محبت و رضای خداوند باشد، همه به نوعی ...  بیشتر