تأملی بر نظریه علم اشتدادی در حکمت متعالیه و هنجارهای آموزشی آن

آیسودا هاشم پور؛ محمد بیدهندی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 121-138

https://doi.org/10.30473/pms.2020.52566.1780

چکیده
  از آنجا که انسان اصلی­ترین محور نظام­های تربیتی است، قطعاً شناخت و پرداختن به ابعاد مختلف او از منظری فراحسی می­تواند نقش مهمی در بهبود اجزای سیستم آموزشی نظیر اصول، روش­ها و اهداف تعلیم و تربیت داشته باشد. بدین منظور  نوشتار حاضر ابتدا با بررسی ظرفیت­های علم اشتدادی در حکمت متعالیه، در راستای نظریه­های مختلف فلسفه علم ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نظریه ملاصدرا در روش فهم متشابهات قرآنی؛ از ایده‌پردازی تا عمل

فاطمه صادق زاده

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 139-154

https://doi.org/10.30473/pms.2021.57246.1835

چکیده
  هر یک از مکاتب تفسیری برای فهم متشابهات قرآنی شیوه­ای دارند. ملاصدرا پیش از طرح نظریه خود، روش­های متداول بین سایر اندیشمندان را به دقت بررسی و ارزیابی می­کند. او در حرکتی سلبی، روش­ تشبیهی ظاهرگرایان را به جهت نادیده گرفتن احکام عقل و بی­توجهی به مقام قدس الهی نمی­پذیرد و شیوه تنزیهی اهل اعتزال و فیلسوفان را که این­گونه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تأویل هنجارمحور در حکمت متعالیه

محمدرضا ارشادی‌نیا

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 7-22

چکیده
  تأویل در حوزة معرفت‌شناسی دینی، کلامی، فلسفی و عرفانی از واژه‌های پرکاربرد و پرتأثیر است. حکمای متعالی و عرفای محقق قلمرو تأویل را به حوزة هستی‌شناسی نیز مرتبط دانسته و سرچشمة تأویل در حوزة الفاظ و مفاهیم را در این مبدأ مستقر دیده‌اند. بیان ربط این دو حوزه از اهداف مهم حکمای متعالی در تفسیر متون دینی است که پیشاپیش سبب زدودن شبهات ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تفاوت تأویلی آیة مبارکة نور از منظر ابن‌سینا و ملاصدرا

منا فریدی خورشیدی؛ فاطمه سلیمانی

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 71-83

چکیده
  آیة مبارکة نور از جمله آیاتی است که اندیشمندان مختلف، از جمله ابن‌سینا و ملاصدرا، دست به تفسیر و تأویل آن زده‌اند. ابن‌سینا در تفسیر خود، با نگاه فلسفی صرف، تمثیل‌های موجود در آیة نور را به مراتب عقل نظری تأویل می‌برد. در مقابل، ملاصدرا با بهره‌گیری از مبنای اصالت وجود و تشکیک وجود سعی در تبیین نظامی برای نزول فیض و رحمت الهی دارد ...  بیشتر

آسیب شناسی کاربردهای قرآنی ملاصدرا؛ با محوریّت مبحث نفس کتاب الشواهد الربوبیه

معصومه رستم خانی؛ سحر کاوندی

دوره 2، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 57-70

چکیده
  ملاصدرا، در مبحث نفسِ کتاب الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیّة، مانند بسیاری دیگر از آثار خود، به کرّات از آیات قرآن بهره برده است. در مقالة حاضر، این کاربردها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، کاربست آیات در این مبحث، در چهار بخش دسته­بندی شده و سپس درستی یا نادرستی کاربرد این آیات در آن مواضع، مورد ارزیابی و مداقّه ...  بیشتر

معادلة قرآن و حکمت در حکمت صدرایی

ناصر محمّدی

دوره 1، شماره 2 ، خرداد 1392، ، صفحه 77-90

چکیده
  این مقاله، به تفاوت­های حکمت و فلسفه پرداخته است. حکمت فراتر از فلسفه است. حکمت، فلسفة متجلّی در جان و روح و فعل و عمل آدمی است و حاصل نوعی مکاشفه و شهود، و فراتر از مباحث نظری و بحثی صرف است. حکمت، دانشی موهبتی و حاصل فیض الهی است؛ اما فلسفه، برای هر صاحب عقلی، پس از کسب مقدمات و اندکی ممارست در مسائل عقلی حاصل می­شود. لذا تحصیل حکمت ...  بیشتر