فلسفه ملاصدرا
نقش حمل محیط و محاط در تبیین نظریه وحدت شخصی وجود

محمد دانش نهاد؛ محمد حسن وکیلی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/pms.2019.47197.1712

چکیده
  وحدت شخصی وجود یکی از نظریات اساسی و چالش‌برانگیز در حوزه تبیین نحوه ارتباط خداوند با مخلوقات است. مدعای این تحقیق آن است که تنها از طریق حمل محیط و محاط می‌توان به تبیین صحیح این نظریه پرداخت؛ به گونه‌ای که نه همه‌خدایی لازم آید و نه شأن مخلوقات و خداوند متعال به یکدیگر سرایت کند. ارکان این حمل متشکل از سه ضلع محیط، محاط و احاطه است. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بررسی تطبیقی وجود خارجی رابط قضیه ازدیدگاه علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی

محمدرضا خدایی

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 25-42

چکیده
  مسئله ی وجود رابط، پیشینه ای به امتداد زمانیِ قبل از میلاد تاکنون دارد. دراین میان اثبات وجود خارجی رابطِ قضایا به علت پی آمد های فلسفی گوناگونی که داراست، پراهمیت به نظر می رسد. کسانی که پای دروادی نفی وجود خارجی رابطِ قضیه گذاشته اند، باید تاثیرات این انکار را درسایر مباحث فلسفه پذیرا باشند. دراین مقاله کوشیده شده تا آراء فلسفی علامه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بازگشت علیت به تشأن، چالشها و پاسخها

روح الله سوری؛ محمد مهدی گرجیان

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 43-62

چکیده
  وجود رابطی، «فی‌نفسه لغیره» است. جهت «فی‌نفسه» آن حاکی از ذات ویژه‌اش، و جهت «لغیره» آن نمودار تعلق و ربط این ذات به شیئی دیگر است. بنابراین او هویتی جدا از طرف ربط خود دارد که ربط، عارضِ هویت (ذات) اوست. اما وجود رابط، تنها «فی‌غیره» و فاقد «فی‌نفسه»گی است؛ یعنی تمام هویت او همان ربط و تعلقش به دیگری است. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نقد و بررسیِ مبانیِ اثبات «وجود رابط»

علی افضلی

دوره 4، شماره 2 ، خرداد 1395، ، صفحه 7-17

چکیده
  در برخی قضایا و در برخی زبان‌ها (مانند زبان فارسی)، افزون بر موضوع و محمول، واژه‌ای (مانند «است») وجود دارد که «ربط» یا «رابط» نام دارد. بسیاری از فلاسفۀ اسلامی، حقیقتِ «ربط» را مرتبه‌ای از مراتب «وجود» می‌دانند و از این رو از آن به «وجود رابط» تعبیر می‌کنند.  این نظریه مبتنی بر مبانی و مقدماتِ خاصی ...  بیشتر

بازسازی سیرِ سه مرحله ای مبحث علیّت در حکمت متعالیه

سیدحسن سعادت مصطفوی؛ سیدمیثم بهشتی نژاد؛ بیوک علی زاده

دوره 2، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 19-30

چکیده
  روش فلسفه نگاری ملاصدرا به گونه­ای است که در هر مسئلة فلسفی، از سه منظر و متناسب با سه مرحله، نظریات خود را مطرح کرده است. تطبیقِ این الگو از روشِ صدرا با آنچه وی در باب علیّت ارائه کرده، در این مقاله مطمح نظر است. حاصل آن­که از نظر صدرا، متناسب با مرحلة اوّل و با نگاه ماهوی، در خلال ارتباط علّی بین علّت و معلول، دو موجود فی­نفسه ...  بیشتر