فلسفه ملاصدرا
تحلیل نقدهای متأخران بر دیدگاه ملاصدرا دربارۀ ادراک صورت‌های خیالی

محمدعلی وطن دوست حقیقی مرند؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، ، صفحه 179-190

https://doi.org/10.30473/pms.2019.4980

چکیده
  حقیقت علم و ادراک و چگونگى حصول آن برای نفس ناطقه، در حکمت متعالیۀ صدرایى از مرحلۀ معرفت‏شناسى فراتر رفته و وارد مباحث هستى‏شناسى شده است. صدرالمتألهین در دو حوزۀ ادراکات جزئی خیالی و ادراکات کلی عقلی، نوآورى‌هایی دارد که در فلسفه‌هاى پیش از او سابقه نداشته اما دیدگاه او دربارۀ مصدر بودن نفس در حصول ادراکات جزئی خیالی، از سوی ...  بیشتر

دیدگاه سهروردی و ملاصدرا دربارة علیّت مثل و عالم خیال منفصل

محمّد ذبیحی؛ محمود صیدی

دوره 2، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 43-56

چکیده
  شیخ اشراق و صدرالمتألهین، از یک سو به عالم مثال منفصل قائل بوده؛ و از سوی دیگر، به اثبات نظریة مثل افلاطونی و ارباب انواع پرداخته، و آن­ها را علّت عالم ماده و افراد مادی هر نوع دانسته­اند. پژوهش حاضر ضمن بررسی و نقد براهین شیخ اشراق و ملاصدرا در باب اثبات علّیت ارباب انواع نسبت به افراد مادی، از طریق سنخیّت علّت و معلول؛ نظریة ملاصدرا ...  بیشتر