فلسفه ملاصدرا
تحلیل و بررسی اجزای نظریه سهروردی درباره علم با ملاحظه نقدهای صدرایی

زهره زارعی؛ امیر شیرزاد

دوره 8، شماره 1 ، آذر 1398، ، صفحه 71-87

https://doi.org/10.30473/pms.2020.5005

چکیده
   علم و مباحث پیرامون آن در جای­جای آثار سهروردی به­طور پراکنده مطرح شده که تبیین نظر نهایی وی را دشوار ساخته است. به­منظور استقصاء و بازکاوی اجزای نظریه وی، این اقوال و آراء پراکنده در دو جزء سنت­زدایی و نظریۀ اشراقی بازسازی شده است. در جزء سنت­زدایی به نقد مشائیان پرداخته و بر نظریه‌های مختلف علم، به خصوص علم به­واسطه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
حقیقت ابصار از منظر سهروردی و ملاصدرا

مهدیه نزاکتی علی اصغری؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 135-142

چکیده
  سهروردی ادراک بصری را اشرف ادراکات حسی می‌داند. ویمعرفت‌شناسی اشراقی را با ابصار آغاز می‌نماید و قاعده اشراقی ابصار را چنان بسط می‌دهد که ادراکات مراتب بالاتر را نیز دربرمی‌گیرد، لذا در معرفت‌شناسی اشراقی نخست باید فعل ابصار را از دیدگاه فلسفی تحلیل و بررسی نمود تا بتوان در نهایت به درک حقیقت علم حضوری اشراقی نائل آمد؛ اما ملاصدرا ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
مفاهیم اعتباری در حکمت اشراقی و حکمت صدرایی: پژوهشی تطبیقی دربارة معقول ثانی از دیدگاه شیخ اشراق و علامه طباطبایی

اسداله آژیر؛ معصومه سورنی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 9-24

چکیده
  بحث مفاهیم اعتباری یا معقول ثانی از مباحث محوری در فلسفة اسلامی است که تمرکز و تأکید شیخ اشراق بر آن، یک نقطة عطف محسوب می‌شود. علامه طباطبایی نیز به‌عنوان نمایندة بارز حکمت صدرایی در دوران معاصر، به تبیین این بحث در چارچوب حکمت متعالیه پرداخته است. آرای دو حکیم، در ملاک تشخیص مفهوم اعتباری، تعریف و تقسیم مفاهیم اعتباری، نحوة وجود ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
علم حضوری از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا

زهره سلحشور سفیدسنگی؛ سیدمرتضی حسینی شاهرودی

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 23-33

چکیده
  در فلسفة اسلامی طرح مسئلة علم حضوری به‌صراحت در آثار سهروردی یافت می‌شود و پس از او صدرالمتألهین آن را بسط داده است. سهروردی علم را به ظهور و نور تعریف کرده و ملاصدرا از این تعریف سود جسته است. هر چند ملاصدرا در مسئلة ابصار با سهروردی مخالفت می‌کند، اما در مواردی همچون حصول مدرکات خیالی از او متأثر است. از جمله موارد اختلاف این دو می‌توان ...  بیشتر

دیدگاه سهروردی و ملاصدرا دربارة علیّت مثل و عالم خیال منفصل

محمّد ذبیحی؛ محمود صیدی

دوره 2، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 43-56

چکیده
  شیخ اشراق و صدرالمتألهین، از یک سو به عالم مثال منفصل قائل بوده؛ و از سوی دیگر، به اثبات نظریة مثل افلاطونی و ارباب انواع پرداخته، و آن­ها را علّت عالم ماده و افراد مادی هر نوع دانسته­اند. پژوهش حاضر ضمن بررسی و نقد براهین شیخ اشراق و ملاصدرا در باب اثبات علّیت ارباب انواع نسبت به افراد مادی، از طریق سنخیّت علّت و معلول؛ نظریة ملاصدرا ...  بیشتر