تأملی بر نظریه علم اشتدادی در حکمت متعالیه و هنجارهای آموزشی آن

آیسودا هاشم پور؛ محمد بیدهندی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 121-138

https://doi.org/10.30473/pms.2020.52566.1780

چکیده
  از آنجا که انسان اصلی­ترین محور نظام­های تربیتی است، قطعاً شناخت و پرداختن به ابعاد مختلف او از منظری فراحسی می­تواند نقش مهمی در بهبود اجزای سیستم آموزشی نظیر اصول، روش­ها و اهداف تعلیم و تربیت داشته باشد. بدین منظور  نوشتار حاضر ابتدا با بررسی ظرفیت­های علم اشتدادی در حکمت متعالیه، در راستای نظریه­های مختلف فلسفه علم ...  بیشتر

دیالکتیک وجود و حضور در ساحت فلسفه ملاصدرا

فاطمه گلی فروشانی؛ سهراب حقیقت قره قشلاقی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 173-188

https://doi.org/10.30473/pms.2021.56289.1825

چکیده
  وجود و حضور دو اصل و مبنا در عرصه هستی­شناسی و معرفت­شناسی حکمت صدرایی است. ملاصدرا در بُعد هستی­شناسی بر اساس اصالت وجود، حقیقت وجود را موضوع فلسفه قرار می­دهد. گرچه وی در برخی مواضع مانند ابن­سینا از موجود بماهوموجود به عنوان موضوع فلسفه نام می­برد، اما در نهایت مسیر خود را جدا کرده و حقیقت وجود را به عنوان موضوع فلسفه برمی­گزیند. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نظریة عدم امکان شناخت حقیقت اشیاء از دیدگاه ملاصدرا

مرتضی جعفریان؛ احد فرامرز قراملکی

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 91-105

چکیده
  مسئلة این پژوهش، تحلیل دیدگاه ملاصدرا در نقد نظریة عدم امکان شناخت حقایق اشیاء و نیز بررسی انتقادی نظریة ملاصدرا در امکان شناخت حقایق امور است. ملاصدرا دو نظریة امتناع شناخت حقایق بسایط و امتناع شناخت حقایق همة اشیاء را نقد و تحلیل می‌کند. بنا بر نظر ملاصدرا، ماهیت را می‌شناسیم در عین آن‌که وجود را نمی‌شناسیم. این بدین معنی است که ...  بیشتر