دوره 12 (1402-1403)
دوره 11 (1402-1401)
دوره 10 (1401-1400)
دوره 9 (1400-1399)
دوره 8 (1399-1398)
دوره 7 (1398-1397)
دوره 6 (1397-1396)
دوره 5 (1396-1395)
دوره 4 (1395-1394)
دوره 3 (1394-1393)
دوره 2 (1393-1392)
دوره 1 (1392-1391)
کلیدواژهها = %DA%A9%D8%AB%D8%B1%D8%AA
تعداد مقالات: 4
رابطه امور متغیّر عالم با علم ثابت خداوند در حکمت متعالیه
دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 103-115
چکیده
علم خداوند به عالم، عین ذات اوست و همانگونه که ذات الهی ثابت و لایتغیّر است، علم او نیز ثابت و لایتغیّر است، از سویی همواره شاهد تغییر مداوم در جهان متکثر مادی هستیم. مسأله این است که چگونه تغییر در امور جزئی و متکثر عالم موجب تغییر در صفت علم الهی و در نتیجه تغییر در ذات یگانه و ثابت خداوند نمی گردد؟ فلاسفه اسلامی علم خداوند را به گونه ... بیشترتحقق نفس قبل از بدن در نظریه حدوث جسمانی
دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 75-90
چکیده
مقدمات یک تدقیق در نظریه «نفسِ جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» و بستر فکری آن، ما را متوجهِ کینونتی از نفس میکند که به واسطه سبب، قبل از ابدان و با حفظ هویت و تکثر معلولی، تحقق دارد و در عین اشتمال بر مراتب پایینتر، طوری از اطوار حقیقت نفس است. لحاظ این کینونت، در فهم نظریه، نقشی بهسزا دارد، چه اینکه فهمی نو از «حدوث» ... بیشترنقد و بررسی وحدت شخصی وجود بر اساس تقریر ملاصدرا
دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 113-128
چکیده
ملاصدرا نظریة وحدت شخصی وجود را بهعنوان راه حل نهایی خود در مسئلة ربط کثیر به واحد معرفی میکند. در این دیدگاه، تنها وجود حقیقی وجود حق تعالی است و باقی، ظهورات و نمودهای حق تعالی بهشمار میآیند. اینجاست که اصل علیت از بین رفته و اصل تشّأن جای آن را میگیرد. در این دیدگاه علت و معلول به وجود و ظهور تبدیل میشود و همة کثرات بهعنوان ... بیشترعلیّت تحلیلی و کاربردهای آن در حکمت متعالیه
دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 107-121