فلسفه ملاصدرا
بازخوانی معاد جسمانی در پرتوی وحدت شخصی وجود در حکمت صدرایی

حجت اسعدی؛ وحیده فخار نوغانی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 23-37

https://doi.org/10.30473/pms.2019.45909.1695

چکیده
  مساله معاد جسمانی که یکی از مسائل مهم در حوزه فلسفه و کلام اسلامی است، ذهن بسیاری از اندیشمندان اسلامی را معطوف به خود کرده است. ملاصدرا از جمله اندیشمندانی است که در آثار مختلف فلسفی، براساس اصول یازده‌گانه‌ای از حکمت متعالیه به تبیین مساله معاد جسمانی پرداخته است. از جملۀ این اصول، تشکیک در مراتب وجود است که نقش مهمی در تبیین معاد ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تبیین کارکرد تجرد قوه خیال در معاد جسمانی از نگاه ملاصدرا

مرتضی حسین زاده؛ سحر کاوندی؛ محسن جاهد

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، ، صفحه 47-62

https://doi.org/10.30473/pms.2018.42174.1638

چکیده
  در مباحث نفس شناسی فلسفه اسلامی، قوه خیال به‌عنوان یکی از قوای باطنی انسان، حافظ و مدرِک صورت‌های خیالی بوده و کارکردهای معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و معادشناختی دارد. ملاصدرا، برخلاف فلاسفه پیشین، با اثبات تجرد قوه خیال، آن را یکی از اصول بنیادین اثبات معاد جسمانی قرار می‌دهد. در این پژوهش با استخراج مبانی فلسفی اثبات تجرد قوه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
واکاوی کارکرد قوۀ خیال در معاد جسمانی ملاصدرا

شمس الله سراج؛ حسین امین پرست

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 103-117

https://doi.org/10.30473/pms.2018.40699.1607

چکیده
  یکی از مبانی ملاصدرا برای اثبات معاد جسمانی انسان، توجه به جایگاه قوه خیال است. او با تشریح ماهیت قوه خیال، به لزوم تداوم حیات آن پس از مرگ اعتقاد دارد. از کارکردهای اساسی قوه خیال، تصور ذات جسمانی انسان در عالم برزخ است؛ علمی که به اعتقاد ملاصدرا، معاد روحانی در آن محقق می‌گردد. عده­ای بر این باورند که ملاصدرا کارکرد و نقش قوه خیال ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
ارزیابی توجیه روایی کیفیت معاد جسمانی در دیدگاه حکیم آقاعلی مدرس

محمدرضا ارشادی‌نیا

دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 11-24

چکیده
  حکیم آقاعلی مدرس در بین حکمای متعالی از جهت برخورداری از حس نوآوری، جایگاهی ویژه دارد. او رویکرد نوآوری را در نظریه چالشبرانگیز معاد جسمانی، با الهام از روایتی پی می‌گیرد که همۀ فضای نظریه‌پردازی او را به خود اختصاص داده و قواعد عقلی نظام متعالی را برای شرح این روایت و بهره‌های اثباتی معاد جسمانی به‌کار می‌گیرد. همگرایی و هم‌سازی ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
رویکرد فلسفی و اعتقادی ملاصدرا در انسجام‌بخشی به حَشر جسمانی انسان

دلبر شجاع آباجلو؛ محمد ذبیحی

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1396، ، صفحه 79-96

چکیده
  استفاده از روش توصیفی درون دینی و برقراری رابطۀ تناظر بین مراتب عالم و مراتب نفس بر اساس نظام عقلانی حکمت متعالیه از ویژگی‌های رویکرد فلسفی ملاصدرا در حشر جسمانی انسان است و هم چنین با تکیه بر نحوۀ سلوک انسان در دنیا، چگونگی حشر در عالم برزخ و قیامت را هماهنگ با مضامین وحی به ثمر رسانده است. پژوهش پیش رو کوشیده است تا نگرش شناخت فلسفی ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
معادشناسی تطبیقی (مقایسة تطبیقی معاد جسمانی نزد صدرالدین شیرازی و آگوستین)

محمد تقی کرمی قهی؛ عباس جنگ

دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 99-112

چکیده
  مسئلة معاد یکی از مهم‌ترین ارکان ادیان ابراهیمی است و این ادیان با رویکردهای مختلف، سعی در مواجهه با آن داشته‌اند. از یک طرف چیستی معاد در قالب معاد‌شناسی دینی به پرسش‌هایی دربارة چیستی انسان و جهان در نسبت با حکمت و ارادة الهی در دنیای بعد از مرگ و رستاخیز پیوند می‌خورد و از طرف دیگر گونه‌های معاد‌شناسی دینی اشکال خاصی را از جهان‌شناسی ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تحلیل و بررسی تناسخ ملکوتی در فلسفة ملاصدرا

سید حسن بطحائی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 25-37

چکیده
  «تناسخ ملکوتی» در اصطلاح، انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی مناسب با اوصاف و ملکات اخلاقی و ظهور آن در آخرت است. صدرالمتألهین شیرازی بر اساس مبانی حکمت متعالیه از جمله اصالت وجود، حرکت جوهری، تشکیک وجود، اتحاد عاقل و معقول و مبنای انسان‌شناسیِ خویش به تناسخ ملکوتی استدلال کرده است. وی با استناد به دلایل عقلی و آیات و روایات ...  بیشتر