فلسفه ملاصدرا
تشکیک‌پذیری انگاره تشکیک وجود در دیدگاه آقاعلی مدرس

محمدرضا ارشادی‌نیا

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 71-84

https://doi.org/10.30473/pms.2020.50296.1753

چکیده
  حکیم آقاعلی مدرس طهرانی حکیمی نامور و نوآور در فضای حکمت متعالیه است. تحکیم مبانی و نتایج استوار بر روش کاربست عقل و نقل، از امتیازات معمول در آثار آن حکیم ماهر است. «مماشات با قوم در بدایات و افتراق در نهایات» رویّه برجسته‌ای است که او در آثار خود پیموده تا روش صدرالمتألهین را با عنایت تام پاس داشته باشد. این رویّه سبب اشتباه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بازخوانی معاد جسمانی در پرتوی وحدت شخصی وجود در حکمت صدرایی

حجت اسعدی؛ وحیده فخار نوغانی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 23-37

https://doi.org/10.30473/pms.2019.45909.1695

چکیده
  مساله معاد جسمانی که یکی از مسائل مهم در حوزه فلسفه و کلام اسلامی است، ذهن بسیاری از اندیشمندان اسلامی را معطوف به خود کرده است. ملاصدرا از جمله اندیشمندانی است که در آثار مختلف فلسفی، براساس اصول یازده‌گانه‌ای از حکمت متعالیه به تبیین مساله معاد جسمانی پرداخته است. از جملۀ این اصول، تشکیک در مراتب وجود است که نقش مهمی در تبیین معاد ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نارسایی نظریه وحدت تشکیکی وجود

باقر حسین لو

دوره 8، شماره 1 ، آذر 1398، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/pms.2020.5000

چکیده
  مطابق اصول و مبانی نظریۀ وحدت تشکیکی وجود،‌ از آنجایی که در این نظریه وجود امری اصیلِ حقیقی است و در این وجودِ اصیلِ حقیقی، تشکیک راه دارد، سلسله مراتبی از وجودها (موجودات)، تحقق دارند که وجودِ آنها همگی اصیل و حقیقی است. از این­رو، سؤال اساسی این است که این نظریه با چه نارسایی‌هایی روبرو است؟ آیا بر بنیاد اصول نظریۀ وحدت تشکیکی وجود، ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
ذی شعور بودن جمادات در حکمت متعالیه

علی محمد برنا؛ حسین اسا

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4986

چکیده
  یکی از مسائلی که در میان فلاسفه و عرفا مطرح می‌شود، علم و شعور موجودات مادی است. همۀ فیلسوفان معتقدند انسان موجودی مدرِک است، اما در اینکه مادیات نیز از چنین ادراکی برخوردار باشند، اتفاق نظر وجود ندارد. برخی از فلاسفه معتقدند اجسام به‌خاطر مادی بودنشان، از یکدیگر غایبند و این غیبت به‌معنای نداشتن علم و ادراک به خود و به دیگران است. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
وجود مطلق ملاصدرا و حل تعارض میان دو فرقۀ مشبهه و منزهه

رضا رسولی شربیانی؛ مریم صمدیه

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 71-80

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4982

چکیده
  حل تعارض کلامی میان دو فرقۀ مشبهه و منزهه، از دستاوردهای وجود مطلق دانستن خداوند از سوی ملاصدرا و در بحث از صفات خداوند است. مشبهه معتقد است خداوند همانند انسان­ها دارای اعضا و جوارح است درحالی‌که منزهه واجب‌تعالی را بری و منزه از چنین صفاتی می­داند. ملاصدرا تعارض این دو دیدگاه را با توسل به «نفس» و «وجود مطلق» دانستن ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بررسی اصالت وجود صدرایی در حکمت سینوی

مرتضی عرفانی

دوره 4، شماره 2 ، خرداد 1395، ، صفحه 115-127

چکیده
  اصالت وجود صدرایی دو معنی دارد که هر دو قابل انتساب به صدراست. در معنای اول ماهیت برخلاف وجود در خارج هیچ تحققی ندارد و فقط اعتبار ذهن است، اما در معنای دوم به‌تبع وجود در خارج تحقق دارد. اصالت وجود به معنای اول را به هیچ وجه نمی‌توان به ابن‌سینا نسبت داد، زیرا وی معتقد به تحقق ماهیت است  و آن را امری صرفاً ذهنی نمی‌داند. اصالت وجود ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
استمرار ولایت بعد از خاتمیت بر اساس حکمت ملاصدرا

محبوبه اسماعیل زاده نوقی؛ محمد حسین مهدوی نزاد؛ بیوک علیزاده

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 23-35

چکیده
  در مکتب اسلام، به‌ویژه مذهب تشیع، اعتقاد به ولایت و لزوم استمرار آن در همة زمان‌ها از تفکرات مبنایی و اصولی محسوب می‌شود؛ به طوری که دین انسان بدون این‌ اعتقاد پوسته‌ای بیش نیست و فاقد محتواست. هدف از نگارش این مقاله معقول‌کردن و تبیین مسئلة ضرورت استمرار ولایت پس از خاتمیت بر اساس آثار ملاصدراست. ائمة اطهار (ع) مصادیق اتم و اکمل ...  بیشتر