فلسفه ملاصدرا
استمرار ولایت بعد از خاتمیت بر اساس حکمت ملاصدرا

محبوبه اسماعیل زاده نوقی؛ محمد حسین مهدوی نزاد؛ بیوک علیزاده

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 23-35

چکیده
  در مکتب اسلام، به‌ویژه مذهب تشیع، اعتقاد به ولایت و لزوم استمرار آن در همة زمان‌ها از تفکرات مبنایی و اصولی محسوب می‌شود؛ به طوری که دین انسان بدون این‌ اعتقاد پوسته‌ای بیش نیست و فاقد محتواست. هدف از نگارش این مقاله معقول‌کردن و تبیین مسئلة ضرورت استمرار ولایت پس از خاتمیت بر اساس آثار ملاصدراست. ائمة اطهار (ع) مصادیق اتم و اکمل ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نظریة تنزیل- تأویل در اندیشة صدرالمتألهین؛ مقدمه‌ای بر فلسفة دینی

زهیر انصاریان؛ رضا اکبریان؛ لطف الله نبوی

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 37-53

چکیده
  دیدگاه صدرالمتألهین دربارة پیوند دین و فلسفه در دو مقام پدیداری و فهم قابل رهگیری است. نسبت دین و فلسفه در مقام تنزیل و پدیداری از حیثیات مختلفی نظیر حیث منشأ، فاعل‌شناسا، روش، مسائل، زبان و زمان بررسی می‌شود. در این نظریه، دین و فلسفه در اصل روش و مسائل متحدند، اما از جهت مرتبه نسبت به یکدیگر تفاضل دارند. نتیجة این تفاضل در نسبت زبانی ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تفاوت تأویلی آیة مبارکة نور از منظر ابن‌سینا و ملاصدرا

منا فریدی خورشیدی؛ فاطمه سلیمانی

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 71-83

چکیده
  آیة مبارکة نور از جمله آیاتی است که اندیشمندان مختلف، از جمله ابن‌سینا و ملاصدرا، دست به تفسیر و تأویل آن زده‌اند. ابن‌سینا در تفسیر خود، با نگاه فلسفی صرف، تمثیل‌های موجود در آیة نور را به مراتب عقل نظری تأویل می‌برد. در مقابل، ملاصدرا با بهره‌گیری از مبنای اصالت وجود و تشکیک وجود سعی در تبیین نظامی برای نزول فیض و رحمت الهی دارد ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
مبانی و راه‌حل‌های ملاصدرا در مسئلة شر

معصومه عامری؛ زهره توازیانی

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 85-100

چکیده
  در این نوشتار، مبانی و راه‌حل‌های ملاصدرا در مسئلة شر بررسی شده است. وی از جمله فیلسوفانی است که با تلاش وافر، ضمن طرح انواع شبهاتی که صفات کلیدی علم، قدرت و خیرخواهی خداوند را نشانه رفته‌اند و به تبع آن احسن‌بودن نظام عالم را نیز زیر سؤال برده‌اند، با مددگرفتن از اصول و مبانی حکمت متعالیة خود، راه‌حل‌های منطقی برای آن‌ها ارائه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
فروکاهش تقریرهای ملاصدرا از رابطة خودشناسی و خداشناسی

محمدکاظم فرقانی؛ امیر راشدی نیا

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 101-116

چکیده
  ملاصدرا در آثار مختلف خود تقریرات مختلفی از رابطة شناخت خداوند و شناخت نفس ارائه کرده است. بنا بر احصای انجام‌شده تعداد این تقریرها به ده تقریر بالغ می‌شود که عبارت‌اند از: تقریر مثال و صورت، تقریر انسان کامل، تقریر لُبّ لُبّ قشر انسانی، تقریر عبودیت، تقریر تجرد نفس، تقریر لا مؤثر فی الوجود الاّ الله، تقریر عقل اول، تقریر سیر تکاملی ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
حقیقت ابصار از منظر سهروردی و ملاصدرا

مهدیه نزاکتی علی اصغری؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 135-142

چکیده
  سهروردی ادراک بصری را اشرف ادراکات حسی می‌داند. ویمعرفت‌شناسی اشراقی را با ابصار آغاز می‌نماید و قاعده اشراقی ابصار را چنان بسط می‌دهد که ادراکات مراتب بالاتر را نیز دربرمی‌گیرد، لذا در معرفت‌شناسی اشراقی نخست باید فعل ابصار را از دیدگاه فلسفی تحلیل و بررسی نمود تا بتوان در نهایت به درک حقیقت علم حضوری اشراقی نائل آمد؛ اما ملاصدرا ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
مفاهیم اعتباری در حکمت اشراقی و حکمت صدرایی: پژوهشی تطبیقی دربارة معقول ثانی از دیدگاه شیخ اشراق و علامه طباطبایی

اسداله آژیر؛ معصومه سورنی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 9-24

چکیده
  بحث مفاهیم اعتباری یا معقول ثانی از مباحث محوری در فلسفة اسلامی است که تمرکز و تأکید شیخ اشراق بر آن، یک نقطة عطف محسوب می‌شود. علامه طباطبایی نیز به‌عنوان نمایندة بارز حکمت صدرایی در دوران معاصر، به تبیین این بحث در چارچوب حکمت متعالیه پرداخته است. آرای دو حکیم، در ملاک تشخیص مفهوم اعتباری، تعریف و تقسیم مفاهیم اعتباری، نحوة وجود ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بازخوانی نظریۀ اخلاقی ملاصدرا با تکیه بر «فضیلت‌گرایی» معاصر

رضا رضازاده؛ پریچهر میری

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 97-108

چکیده
  دغدغۀ وصول به حقیقت و عملِ اخلاقی برای ملاصدرا مهم شمرده شده است. هدف این مقاله سنجش چگونگی انطباق نظریۀ اخلاقی این فیلسوف با «فضیلت‌گرایی» است. بررسی و سنجش هر یک از مؤلفه‌های «اخلاق فضیلت» با تکیه بر شواهد مندرج در آثار وی انطباق دیدگاهش بر نظریۀ «فضیلت‌گرایی» را تقویت و اثبات می‌کند. نتیجة این بررسی نشان می‌دهد ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تحلیل و بررسی تناسخ ملکوتی در فلسفة ملاصدرا

سید حسن بطحائی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 25-37

چکیده
  «تناسخ ملکوتی» در اصطلاح، انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی مناسب با اوصاف و ملکات اخلاقی و ظهور آن در آخرت است. صدرالمتألهین شیرازی بر اساس مبانی حکمت متعالیه از جمله اصالت وجود، حرکت جوهری، تشکیک وجود، اتحاد عاقل و معقول و مبنای انسان‌شناسیِ خویش به تناسخ ملکوتی استدلال کرده است. وی با استناد به دلایل عقلی و آیات و روایات ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نحوة موجودیت ماهیت در فلسفة صدرالمتألهین

محمد حسین زاده

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 55-68

چکیده
  دیدگاه ملاصدرا دربارة اعتباری‌بودن ماهیت به گونه‌های متفاوت و بلکه متضاد تفسیر شده است. دیدگاه علامه طباطبایی و فیاضی در تبیین اعتباری‌بودن ماهیت از مهم‌ترین تفسیرهای نظریة صدرالمتألهین‌اند. علامه طباطبایی هر گونه موجودیت خارجی ماهیت را نفی کرده و آن را سراب ذهنی واقعیت معرفی کرده است. در حالی که، فیاضی در عین اعتباری‌بودن ماهیت ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
جایگاه هستی شناختی فیض منبسط در حکمت متعالیه

سید مرتضی حسینی شاهرودی؛ فاطمه استثنایی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 69-83

چکیده
  در نظر نهایی حکمت متعالیه ذات خدای متعال حقیقت لابشرط مقسمی و وجود و موجود منحصر در همان مصداق است. در این نگاه، علیت به معنای تجلی و تطور یک حقیقت در ذات خویش است و ثمره آن، ظهور تفصیلی کمالات بی‌نهایت مبدأ است و کثرات جز جلوات و شئونات ذات حق نیستند. ملاصدرا برای ربط میان کثرت و وحدت، بحث فیض منبسط را مطرح می‌کند. از نظر وی ظهور کثرت ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
وجود ذهنی و حقیقت علم؛ تفسیری تجزیه گرا از دیدگاه ملاصدرا

محمد سعیدی مهر

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 109-123

چکیده
  بر اساس یک تفسیر حداکثری از نظریة وجود ذهنی می‌توان این نظریه را مشتمل بر سه رکن دانست: 1. در موارد علم حصولی امری (یا صورتی) در ذهنِ (نفس) عالِم وجود می‌یابد؛ 2. حقیقت علم حصولی چیزی جز همان صورت موجود به وجود ذهنی نیست؛ 3. صورت موجود در ذهن به گونه‌ای مطابق با معلوم خارجی است (واقع‌نمایی علم). در این مقاله تفسیری از دیدگاه ملاصدرا که ضمن ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
یگانه انگاری صدرایی

رضا صفری؛ حسین واله

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 125-136

چکیده
  در فلسفة ملاصدرا پس از اثبات نفس، به مجرد و غیر مادی بودن نفس استدلال می‌شود. حال پرسش این است که با وجود نفس مجرد، آیا ملاصدرا دوگانه‌انگار است یا یگانه‌انگار؟ در این مقاله بر اساس اصول صدرایی روشن خواهد شد که وجود انسان، از نطفه تا آخرین مراتب تجردش، حقیقت واحدی است که مدارج و حیثیات گوناگون دارد و مفهوم نفس و بدن از آن مراتب و حیثیات ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
معناشناسی متون دینی با کاربست آموزه حقیقت و رقیقت در حکمت متعالیه

محمدرضا ارشادی‌نیا

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 7-21

چکیده
  آموزة حقیقت و رقیقت آموزه‌ای برهانی ـ عرفانی است که صدرا آن را با مطالعات میان‌رشته‌ای و تعمق در برخی متون کلیدی دینی به دست آورده و سپس، با کاربردی وسیع در تجزیه و تحلیل‌های مختلف فلسفی، آن را در تفسیر سایر متون دینی نیز استخدام کرده‌ است تا با آن فهمی درست و به دور از تنزیه صِرف و تشبیه محض در الهیات فلسفی و جهان‌بینی عقلانی ارائه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
علم حضوری از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا

زهره سلحشور سفیدسنگی؛ سیدمرتضی حسینی شاهرودی

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 23-33

چکیده
  در فلسفة اسلامی طرح مسئلة علم حضوری به‌صراحت در آثار سهروردی یافت می‌شود و پس از او صدرالمتألهین آن را بسط داده است. سهروردی علم را به ظهور و نور تعریف کرده و ملاصدرا از این تعریف سود جسته است. هر چند ملاصدرا در مسئلة ابصار با سهروردی مخالفت می‌کند، اما در مواردی همچون حصول مدرکات خیالی از او متأثر است. از جمله موارد اختلاف این دو می‌توان ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تحلیل مسئلة شر ادراکی از منظر ملاصدرا

غلامحسین خدری

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 35-46

چکیده
  بخشی از آنچه در این دنیا به فهم و تجربة انسان درمی‌آید ملائم طبیعت وی نیست. از سویی، استدلال و باور به وجود خداوند حکیم، قادر و عادل مطلق برای متألهان از جمله امور انکارناشدنی است. مسئلة شر در دوران معاصر بیشتر حاصل صورت‌بندی گزاره‌هایی است که خمیرمایۀ اصلی آن‌ها برگرفته از همین دو جنبة فهم و تجربة انسانی است. منطقاً و به لحاظ تاریخی ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بررسی تعارض شرطی‌انگاری گزاره‌های لابتّیه با نظریة وجود ذهنی

سید علی علم الهدی

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 63-76

چکیده
  این مقاله درصدد اثبات گزاره‌هایی است که موضوع آن‌ها امور ممتنع‌الوجود است (قضایای لابتّیه) که به گزارة شرطیه تحویل می‌شوند و ساختار آن‌ها حملیه نیست. از همین‌رو، از شمول قاعدة فرعیه خارج می‌شوند و از سوی دیگر، چون مهم‌ترین استدلال برای اثبات نظریة وجود ذهنی مترتّب بر حملی‌بودن این نوع قضایاست، پس استدلال اصلی اثبات این نظریه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
تحلیل دیدگاه ملاصدرا در میزان تأثیر صدق باورهای دینی در نجات انسان‌ها

وحیده فخار نوغانی

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 77-90

چکیده
  مسئلة نجات و رستگاری پیروان ادیان از جمله مسائل بحث‌برانگیز در حوزة فلسفة دین است. در میان اندیشمندان اسلامی، ملاصدرا از جمله متفکرانی است که نجات و رستگاری را در پرتو عواملی فراتر از حقانیت و صدق ادیان تبیین می‌کند. نکتة مهم و درخور توجه این است که دیدگاه وی در خصوص مسئلة نجات کاملاً مبتنی بر مبانی معرفت‌شناسی خاص وی در خصوص «صدق‌پذیری ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نظریة عدم امکان شناخت حقیقت اشیاء از دیدگاه ملاصدرا

مرتضی جعفریان؛ احد فرامرز قراملکی

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 91-105

چکیده
  مسئلة این پژوهش، تحلیل دیدگاه ملاصدرا در نقد نظریة عدم امکان شناخت حقایق اشیاء و نیز بررسی انتقادی نظریة ملاصدرا در امکان شناخت حقایق امور است. ملاصدرا دو نظریة امتناع شناخت حقایق بسایط و امتناع شناخت حقایق همة اشیاء را نقد و تحلیل می‌کند. بنا بر نظر ملاصدرا، ماهیت را می‌شناسیم در عین آن‌که وجود را نمی‌شناسیم. این بدین معنی است که ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
علیّت تحلیلی و کاربردهای آن در حکمت متعالیه

سید مصطفی موسوی اعظم؛ حسن ابراهیمی؛ عبدالرسول کشفی

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 107-121

چکیده
  در رویکرد مشهور، علیّت مستلزم کثرت وجودی، اعم از تباینی و تشکیکی، میان علّت و معلول است؛ با این حال، خودِ فلاسفه در مواضعی که کثرت وجودی برقرار نیست، علیّت را متحقّق دانسته‌اند. صدرا این قسم علیّت را به تحلیل عقلانی می‌داند و آگاهانه ملازمه‌ای بین «علیّت» و «کثرت وجودی» نمی‌یابد. تئوری علیّت تحلیلی مستلزم توسعة معنای ...  بیشتر