@article { author = {Toorani, Ala and khatibi, Zahra}, title = {The Knowledge of Imam in the Transcendent Wisdom Mirror}, journal = {Biannual Scientific Journal SADRĀ’I WISDOM}, volume = {4}, number = {2}, pages = {51-64}, year = {2016}, publisher = {PAYAME NOOR UNIVERSITY}, issn = {2322-1992}, eissn = {2538-6158}, doi = {}, abstract = {The Knowledge of Imam (AS) is the most obvious quality which has attracted scholars and thinkers in Imamology. Shiite scholars consider it  as one of the main conditions of leadership (Imamat) and have emphasized it facing to other Islamic schools. This subject has been conducted through several mental attitudes and approaches, so that it has result in debates concerning the amount and the quality of the Knowledge of the Imam. By comparative approach and by using descriptive – analytical method, this research explores that subject from Transcendent Wisdom point of view. Based on the results obtained in this study, Transcendent Wisdom accepts that the Knowledge of the Imam (AS) is not essential to him and inspired from God, and Imam has no perfect knowledge concerning the essence of God and His qualities. Also, what Transcendent wisdom claims concerning the extension of Imam’s knowledge to all subjects and truths, belongs to downward arc and not to his material existence and upward arc.}, keywords = {the knowledge of Imam,Transcendent Wisdom,the knowledge of unseen world,Mulla Sadra}, title_fa = {علم امام در آینه حکمت متعالیه}, abstract_fa = {علم ‌امام (ع) بارزترین‌ صفتی است‌ که از دیرباز در امام‌شناسی مورد توجه عالمان و متفکران اسلامی بوده است. اندیشمندان شیعی این ویژگی را از شروط بنیادین امامت دانسته و در رویارویی با دیگر گروه‌های اسلامی بر آن تأکید‌ کرده‌اند. مطالعه دربارة این موضوع همواره با نگرش‌ها و رویکردهای فکری مختلفی مواجه بوده و بروز اختلافاتی را در مقدار و چگونگی علم امام (ع) موجب شده است. این تحقیق، با رویکردی تطبیقی و با بهره‌گیری از روش توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاه حکمت متعالیه را در این ‌باره بررسی می‌کند. بر اساس نتایج این پژوهش، حکمت متعالیه بر تقیّد علم امام (ع) به ذاتی ‌نبودن و افاضه از جانب خداوند متعال و نیز بر عدم احاطة علم ایشان نسبت به کنه ذات و صفات ذاتی خداوند متعال اذعان دارد. همچنین، هر آنچه حکمت متعالیه دربارة علم گستردة امام به همة موضوعات و حقایق بیان می‌دارد، به قوس نزولی و وجود نوری امام (ع) برگشت می‌کند نه به وجود عنصری و قوس صعودی ایشان.}, keywords_fa = {علم امام (ع),حکمت متعالیه,علم غیب,ملاصدرا}, url = {https://pms.journals.pnu.ac.ir/article_2952.html}, eprint = {https://pms.journals.pnu.ac.ir/article_2952_5f9fbf830e2318361ad5876ffdf6040f.pdf} }