@article { author = {Zabihi, Mohammad and Saidi, Mahmood}, title = {Suhravardi and Mullā Sadrā’s Viewpoint about the Causality of Ideas and Discrete Imagination world}, journal = {Biannual Scientific Journal SADRĀ’I WISDOM}, volume = {2}, number = {1}, pages = {43-56}, year = {2013}, publisher = {PAYAME NOOR UNIVERSITY}, issn = {2322-1992}, eissn = {2538-6158}, doi = {}, abstract = {Suhravardi and Mullā Sadrā who have proved the theory of Ideas or Forms by following Plato have asserted that the Platonic Ideas or Forms are the cause of matter and the indivuals of each material kind. As regards the fact that the Imaginal World (objective realities independent and disconnected from man) is the intermediate between two other worlds (linear Intellects and Matter), is it the cause of matter and it's indiviulas? The authors in this essay have tried to answer this important question. It has been proved regarding the similarity between cause and effect (ontological homogeneity) and Mullā Sadrā’s view on empirical and imaginative knowledge that the Imaginal World (not the Intellectuall Ideas) is the cause of Matter. So the Ideas and Forms in the Imaginal World are the cause of matter and they are the effects of the intellectullal Ideas.}, keywords = {Platonic Ideas,Forms,the Cause of Matter,Suhravardi,Mullā Sadrā}, title_fa = {دیدگاه سهروردی و ملاصدرا دربارة علیّت مثل و عالم خیال منفصل}, abstract_fa = {شیخ اشراق و صدرالمتألهین، از یک سو به عالم مثال منفصل قائل بوده؛ و از سوی دیگر، به اثبات نظریة مثل افلاطونی و ارباب انواع پرداخته، و آن­ها را علّت عالم ماده و افراد مادی هر نوع دانسته­اند. پژوهش حاضر ضمن بررسی و نقد براهین شیخ اشراق و ملاصدرا در باب اثبات علّیت ارباب انواع نسبت به افراد مادی، از طریق سنخیّت علّت و معلول؛ نظریة ملاصدرا در علوم حسّی و خیالی (نظریة ابصار) و نیز امتناع طفره در نظام آفرینش، به اثبات علّیت عالم مثال نسبت به عالم ماده پرداخته است. از این رو، بر خلاف دیدگاه شیخ اشراق و ملاصدرا، عالم مثال علّت عالم ماده است، نه عقول متکافئه. در نتیجه، علاوه بر مثل افلاطونی موجود در عالم عقل، ارباب انواع در عالم مثال نیز موجود هستند. این موجودات مثالی علّت عالم ماده می­باشند و خود، معلول ارباب انواع موجود در عالم عقل هستند.}, keywords_fa = {مثل افلاطونی,عالم مثال,علّت عالم مادّه,سهروردی,ملاصدرا}, url = {https://pms.journals.pnu.ac.ir/article_754.html}, eprint = {https://pms.journals.pnu.ac.ir/article_754_cba7a3e5dce53a9a7da97f7c88843f6f.pdf} }