%0 Journal Article %T واکاوی تعارض جسمانیة الحدوث بودن نفس و خلقت ارواح قبل از ابدان %J دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-1992 %A طیب نیا, محمدصالح %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 7 %N 1 %P 93-105 %! واکاوی تعارض جسمانیة الحدوث بودن نفس و خلقت ارواح قبل از ابدان %K روح %K نفس %K جسمانیة الحدوث %K عالم امر %K عالم خلق %K ملاصدرا %R 10.30473/pms.2018.4987 %X ملاصدرا با ارائۀ نظریۀ جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن نفس، تحولی شگرف در مباحث نفس پدید آورد. بر اساس این نظریه، مبدأ تکون نفس مادۀ جسمانی است که بر اثر حرکت جوهری به موجودی غیرمادی تبدیل می‌شود. اما این نظریۀ ملاصدرا با چالش بزرگی روبه‌رو است و آن مسئلۀ خلقت ارواح قبل از پیدایش ابدان است، ‌که ظاهر برخی از روایات آن را تأیید می‌کند. ملاصدرا با استناد به دلایل عقلی، تقدم نفوس بر ابدان را به‌صورت متکثر مردود دانسته و روایاتی را که دلالت بر خلقت ارواح پیش از ابدان دارد را تأویل می‌کند، در صورتی که نیاز به تأویل روایات نیست. در این مقاله تلاش شده با استفاده از روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی، به تبیین مفهوم روح و نفس و تفاوت‌های میان آن‌دو در قرآن و روایات پرداخته شود و به این نتیجه می‌رسد که روح امری مجرد و مربوط به عالم امر است که می‌تواند قبل از پیدایش بدن موجود باشد، در صورتی که نفس نمود روح در عالم خلق بوده و با پیدایش بدن پدید می‌آید. بدین ترتیب تعارض بین نظریۀ ملاصدرا مبنی بر جسمانیة الحدوث بودن نفس و روایاتی که وجود ارواح را قبل از پیدایش ابدان می‌داند حل می‌شود، بدون آنکه نیازی به تأویل روایات باشد. %U https://pms.journals.pnu.ac.ir/article_4987_456ec44e3b025a99c4f404db80fdcfb3.pdf