نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری و استاد مدعو مدرسه عالی شهید مطهری تهران
2 دانشگاه باقرالعلوم قم
3 دانشیار مؤسسه امام خمینی قم
چکیده
فرگه با تشبیه گزارههای وجودی به گزارههای عددی به این نتیجه میرسد که وجود محمولی درجة دوم و صرفاً قابل حمل بر مفاهیم است، نه اشیاء. استدلال وی، با ابتنای بر ثبوت شیء لشیء بودن گزارههای وجودی، این است که اگر وجود بر اشخاص بهمنزلة یک محمول و ویژگی درجة اول حمل شود، گزارههای وجودی موجبه، همانگو و سالبة آنها خودشکن خواهد شد. بر این اساس، وی گزارههایی همچون «سقراط وجود دارد» را درست ـ ساخت نمیداند و در تلاش برای ارائة شکل صحیح آن، به صورت نمادین، وجود را به جایگاه سور منتقل میکند. با معیار قرار دادن دیدگاه ملاصدرا روشن میشود که برخلاف گمان فرگه، اولاً اصل در گزارههای وجودی، شخصیه بودن است و ثانیاً مفاد گزارههای وجودی، ثبوت الشیء است نه ثبوت شیء لشیء و ثالثاً، اینکه از پیشفرضهای قول به اینهمان بودن این گزارهها اصالت وجود است که فرگه منکر آن است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critical Examination of Frege’s View on The Predicative Existence in The Light of Transcendental Wisdom
نویسندگان [English]
- majid ahsan 1
- Masod Sadeqi 2
- Askari solymani amiry 3
چکیده [English]
By assimilation of existential propositions to numerical propositions, Frege concludes that the existence is a second rate predicate and thus only could be beard on the concepts and not on the objects. His argument which is based on the approval of “object for object” of existential propositions, says that if the existence on subjects could be beard as a predicate and as a first rate qualification, their causative, repeater and obstructive existential propositions would be self-destructive. Based on this logic, he considers propositions like “Socrates exists” as ill-suited and in order to propose its proper explanation, he symbolically moves the existence into a quantifier position. Considering Mulla Sadra’s approach as criterion, it would be clear that unlike Frege’s assumption, firstly, in existential propositions, the principle is the subjectivity and secondly the content of existential propositions reflects the approval of object and not the approval of object for object and thirdly, one of the preconditions of being identical quote of these propositions, is the originality of the existence, of which Frege is a denier.
کلیدواژهها [English]
- Existential propositions
- Existence predicate
- approval of object
- approval of object for object
- Frege
- Mulla Sadra