حل مسئلة بی معنایی زندگی از منظر نوصدرائیان با تکیه بر آراء جوادی آملی

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانشیار، گروه فلسفه و کلام، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه حقوق و الهیات، دانشگاه پیام نور، قزوین، ایران

4 استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

تک خداباوری کلید حل مسئلة بی معنایی زندگی انسان معاصر می باشد. نسبت خداباوری و معنای زندگی همان نسبت خورشید و نور خورشید می باشد، به این معنا که معنای زندگی انسان معاصر لحظه به لحظه به خداوند وابسته است. دیدگاه جوادی آملی به مسئلة بی معنایی زندگی مبتنی بر خداباوری حداکثری است. جوادی آملی با استفاده از مبانی فلسفی اوّلی خود که مبتنی بر نگاه خداباورانه می باشد به حلّ مسئلة بی معنایی زندگی انسان معاصر کمک نموده است. برخی از مبانی اوّلی ایشان اصل علّیّت و استحاله جمع هستی و نیستی می باشد که در حلّ مسئلة بی معنایی زندگی انسان معاصر راهگشا می باشند. این مقاله که با روش کتابخانه ای سامان یافته است با رجوع به ادبیّات فیلسوف معاصر جوادی آملی درصدد پاسخ به این سؤال می باشد که جوادی آملی چه کمکی در خصوص مسئلة بی معنایی زندگی به انسان معاصر می نماید؟ و این تحقیق از بُعد فلسفی درصدد اثبات معناداری زندگی از منظر نوصدرائیان بویژه جوادی آملی می باشد. یافته های پژوهش حاضر بدین قرار است: 1. دیدگاه جوادی آملی در خصوص کمک به حل مسئلة بی معنایی زندگی مبتنی بر نظریة خدا محور از معنای زندگی می باشد. 2. کلید حل مسئلة بی معنایی زندگی انسان معاصر خداباوری می باشد. 3. مبانی فلسفی اوّلی فلاسفه نوصدرایی نقش حیاتی در کمک به حلّ مسئلة بی معنایی زندگی دارد. 4. در مکتب نوصدرایی نیز ضمن تحفّظ بر مبانی و عناصر جوهری با بازپیرایی و بازسازی روبرو هستیم و ایده های جدیدی ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Solving the Meaningless Problem of Life from the Viewpoint of Neo- Sadraians Based on Javadi Amoli's Views

نویسندگان [English]

  • Ehsan Samsami 1
  • Jalal Peykani 2
  • Meysam Akbarzadeh 3
  • Mikaeil Jamapour 4
1 Ph.D.Student., Department of Islamic Theology , Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Associate Prof., Department of Philosophy and Theology, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Assistant Prof., Department of Law and Theology, Payame Noor University, Qazviin, Iran
4 University President.
چکیده [English]

Monotheism is the key to solving the meaningless problem of contemporary human life. The ratio of belief in God and the meaning of life is the same as the ratio of the sun and sunlight, in the sense that the meaning of contemporary human life is moment-by-moment dependent on God. Javadi Amoli's view on the issue of meaninglessness of life is based on the maximum belief in God. Javadi Amoli has helped to solve this problem by using his first philosophical foundations, which are based on a theistic view. Some of his first principles are the principle of causality and the transubstantiation sum of existence and non-existence (estehale jame hasti va nisti), which lead to solve the problem of the meaninglessness of contemporary human life. This article, organized by the library method, by referring to the literature of contemporary philosopher Javadi Amoli, tries to answer the question of how Javadi Amoli contributes to solve the issue of the meaninglessness of life contemporary man? From a philosophical perspective, this research attempts to prove the meaning of life from the perspective of the New Sadrasians, especially Javadi Amoli. The findings of the present study are as follows: 1. Javadi Amoli's view on helping to solve the problem of the meaninglessness of life is based on the God-centered theory of the meaning of life. 2. The key to solve the problem of meaninglessness in contemporary human life is belief in God. 3. The first philosophical foundations of New Sadrasians philosophers played a vital role in helping to solve the problem of the meaninglessness of life. 4. In the New Sadrasians School, by preserving the fundamentals and essential elements, we face restoration and reconstruction, and new ideas have been presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Javadi Amoli
  • Monotheism
  • meaningless of Life
  • The meaning of life
  • Neo-Sadraians