بازخوانی انسان شناسی ملاصدرا بر اساس خداشناسی و جهان شناسی در حکمت متعالیه

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای علوم و تحقیقات تهران

2 عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس - تهران

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده

حکمت متعالیه صدرایی یک نظام فلسفی واحد است که ارتباط معقول و منسجمی میان سه حیطه خداشناسی، انسان شناسی و جهان شناسی برقرار می کند به طوری که شناخت یکی بدون دیگری امکان پذیر نیست و همین پیوستگی میان این سه مفهوم این امکان را به ملاصدرا می دهد تا انسان شناسی متفاوتی از دیگر مکاتب فلسفی ارائه دهد. ملاصدرا از اصول هستی شناختی خود به نام اصالت وجود، تشکیک وجود، وحدت شخصی وجود و حرکت جوهری کمک می گیرد و مباحث اساسی علم النفس خود را همچون حقیقت نفس، رابطه نفس و بدن، رابطه نفس و قوا و... را شرح می دهد. و از طرف دیگر او نفس انسان را مثال خداوندی دانسته که در ذات، صفات و افعال شبیه باری تعالی است و از اصول خداشناسی خود همچون بساطت، جامعیت و سعه وجودی، فرای ماهیت، صفتی همچون علم باری تعالی و فاعلیت خداوند برای بیان شباهت نفس انسان به خداوند کمک می گیرد و انسان را وجودی بسیط، جامع و بدون ماهیت، دارای علمی نظیر علم الهی و توانایی خلاقیت معرفی می کند. ثمره معرفتی ارتباط خداشناسی، انسان شناسی و جهان شناسی، نظریه انسان کامل است که هم جامع تمامی اسماء و صفات الهی است و هم جامع تمامی حقایق هستی و به همین مناسبت می تواند خلیفه خداوند بر روی زمین باشد و واسطه فیض الهی در تمامی عوالم وجود باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rereading Mulla Sadra anthropology based on theology and epistemology in Transcendent wisdom

نویسندگان [English]

  • Mohammad Saeedimehr 2
  • sadroddin tahery 3
2 science and research university
3 science and research university
چکیده [English]

The transcendent wisdom of Sadra It is a Comprehensive philosophical system That is a reasonable and coherent connection It establishes between three issues: theology, anthropology and epistemology, so that understanding is impossible without any other and the same continuity between these three concepts can give molla sadra to present a different knowledge of other philosophicaI ideologies. Mulla sadra criticizes the principles of his epistemologes, namely principality of existence, gradation of existence, personal unity of existence and substantial motion and he explains the basic topics of anthropology such as the truth of the soul, the relationship between the soul and the body, the relationship between the soul and the powers, and so on. on the other hand, he considered the human soul as an example of God, which in essence, attributes and actions is similar to god. and from the principles of her theology such as simplicity, comprehensiveness and breadth of existence, beyond nature, an attribute such as the knowledge of God and God's activity seeks help to express the resemblance of the human soul to God, and it introduces human as a simple, comprehensive and without quiddity, and science such as divine knowledge and the ability to be creative. The epistemological fruit of the connection between theology, anthropology and epistemology, is the theory of the perfect man, which is both comprehensive of all the divine names and attributes and comprehensive of all the facts of existence. and for this reason, he can be the caliph of God on earth and the mediator of divine grace in all worlds

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anthropology
  • epistemology
  • theology
  • the perfect man
  • Mullasadra