بررسی مبانی تجسم عمل از دیدگاه سیدحیدر آملی

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه تهران

10.30473/pms.2024.71207.2081

چکیده

رابطه تکوینی بین عمل و جزاء یا همان تجسم اعمال یکی از کلیدی‌ترین مسائل معاد است که در آثار سیدحیدر آملی مورد توجه قرار گرفته است. مقاله پیش‌رو با روش توصیفی-تحلیلی در صدد پاسخ به این سوال است که چه مبانی عرفانی در برداشت رابطه تکوینی بین عمل و جزاء موثر است؟ در این رابطه مبانی وجودشناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی سیدحیدر آملی بررسی شده و تاثیر مباحثی مانند ظهور و بطون عالم، تجدد امثال، مثال منفصل و متصل، ماهیت انسان و تصرف خلاقانه در تجسم اعمال تبیین شده است. آملی بر اساس مبانی مذکور معتقد است در این عالم چیزی از بین نمی‌رود و صرفاً از موطن ظاهر به باطن عالم رفته و ممکن است دوباره ظاهر شود. بدین ترتیب اعمال و اعتقادات انسان در عوالم اخروی تجسم یافته و ماهیت ثانوی و اخروی انسان به دست وی ساخته می‌شود، به طوری که هویت ثابت وی ضامن این-همانی انسان در دنیا و آخرت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the basics of the embodiment of deeds from the point of view of Seyyed Haider Amoli

نویسنده [English]

  • mehdi safaei asl
Assistant Professor, University of Tehran
چکیده [English]

The formative relationship between our deeds and punishment, or the embodiment of deeds, is one of the most important issues of resurrection that has been considered in the works of Seyyed Haydar Amoli. The following article with a descriptive-analytical method aims to answer the question that what mystical foundations are effective in understanding the relationship between deeds and punishment? In this regard, the ontological, epistemological and anthropological foundations of Seyyed Haydar Amoli have been examined and the influence of topics such as visible world and invisible world, renewal of likes, Purgatory world and imagination, human nature, creative dominate and "Hemaat" in the embodiment of deeds have been explained. Based on the aforementioned principles, Amelie believes that nothing is lost in this world and it has simply gone from the outer world to the inner world and may appear again. Thus human actions and beliefs are embodied in other worlds, and the secondary nature of man is created by him, so that his fixed nature is the guarantee of the sameness of man in this world and the hereafter.

کلیدواژه‌ها [English]

  • visualization of actions
  • perfect human
  • Creativity
  • Appearance
  • Inside

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1403