حقیقت ابصار از منظر سهروردی و ملاصدرا

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس- دانشگاه -حوزه

2 استاد/ دانشگاه

چکیده

سهروردی ادراک بصری را اشرف ادراکات حسی می‌داند. ویمعرفت‌شناسی اشراقی را با ابصار آغاز می‌نماید و قاعده اشراقی ابصار را چنان بسط می‌دهد که ادراکات مراتب بالاتر را نیز دربرمی‌گیرد، لذا در معرفت‌شناسی اشراقی نخست باید فعل ابصار را از دیدگاه فلسفی تحلیل و بررسی نمود تا بتوان در نهایت به درک حقیقت علم حضوری اشراقی نائل آمد؛ اما ملاصدرا که بحث‌های فلسفی خود را بر اساس اصالت و بساطت وجود مطرح می‌نماید،مبحث ابصار نفس را هم ناشی از بساطت و تجرد و احاطه وجودی نفس می‌داند. در نظر وی آنچه نفس دریافت می‌نماید، غیرمادی و از شئونات و تصرفات بالطبع نفس با افاضه قدرت الهی و درنتیجه، مدرکات بالذات نفس می‌باشدو به تعبیر دیگر، معرفت نفس در حقیقت کشف و نمود، مدرکات باطنی نفس می‌باشد که در جهان مادی، به صورت ادراک قواکه در حقیقت آلات و معدات ادراک نفس هستند، نمود می‌نمایند. پس معرفت نفس ناشی از اتحاد آن در قوس صعود و خلاقیت در قوس نزول می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mulla Sadra and Suhrawardi on the Nature of Vision (Ibṣār)

نویسندگان [English]

  • mahdie nezakati ali asghari 1
  • Morteza Hoseini shahrudi 2
2 Professor/Universiti
چکیده [English]

Suhrawardi believes that the visual perception is the greatest perception. He begins the illuminative epistemology with the vision (Ibār) and develops the illuminative principle of vision to the extent that it includes the higher-order perceptions. So, in order to understand the nature of intuitive knowledge in the illuminative epistemology, one should begin by exploring the notion of vision. On the other hand, Mulla Sadra, whose philosophy is based on the notion of principality and simplicity of existence, traces the soul vision back to its simplicity, detachment and existential encompassment. According to Mulla Sadra, what soul perceives is immaterial and of its natural affairs which is emanated by divine power. So, what soul perceives is its essential object of perception. In other words, self-knowledge is in fact the manifestation of soul’s internal objects of perception which manifests in the material world in the form of faculty perception which prepares soul perception. Thus, self-knowledge stems from its unity in the ascending arc and its creativity in the descending one.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Vision
  • soul
  • Illuminative Science
  • Suhrawardi
  • Mulla Sadra

برای مشاهده اصل مقاله به صورت کامل، بر روی لینک "اصل مقاله" در بالای صفحه کلیک کنید