فاعل و منشاء سِحر از منظر ابن سینا و ملاصدرا و فلاسفه پیرو مکتب صدرا

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد (پردیس بین الملل)، مشهد ایران.

2 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسندۀ مسئول)

3 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

نفس انسان با جهان خارج در تعامل است و بر آن تاثیر می گذارد و هرچه نفس قویترشود، دایره تأثیر آن بر جهان بیرون توسعه و گسترش می یابد . همین نکته مبنای اصلی تحلیل ما در بحث منشاء سحر بشمار می آید.
براین اساس سوال اصلی تحقیق اینست که دیدگاه ابن سینا و مکتب صدرا درباره منشاء سِحر چیست؟ البته علاوه براین از آموزه های دینی نیز برای حل مساله مدد خواهیم گرفت تا اینکه به پاسخ علمی و تحقیقی منشاء و ماهیت سحر دست یافته و با استناد به منابع مذکور آن را اثبات نماییم که منشاء و فاعل سحر کیست یا چیست؟
روش تحقیق دراین مقاله توصیفی تحلیلی می باشد که درصدد است بیان کند که انجام کارها و امور خارق العاده به سبب و میزان قوت اراده نفس مربوط می شود و تأثیر آن از قانون سببیت وعلت و معلول است و قدرت روحی بعضی انسان ها عامل و منشاء بوجود آمدن کارهای فوق العاده و یا خارق العاده مانند سحر می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Agent and Origin of Magic from Ibn Sina's point of view, Mulla Sadra and Sadraean Philosophers

نویسندگان [English]

  • Mohammad Salari 1
  • Jahangir Masoodi 2
  • Abbas Javareshkiyan 3
1 PhD. Student in Hekmate Motaaliye, Ferdowsi University of Mashhad, (International College), Mashhad, Iran.
2 Associate Professor of Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran(corresponding author).
3 Associate Professor of Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

The human soul interacts with and influences the outside world, and as much as it becomes stronger, its scope of influence extends to the outside world. This is the main hypothesis of our analysis in the discussion of the origin of Magic. Thus, the main question of the paper is what is the view of Ibn Sina and the Sadra School about the origin of Magic? In addition to the philosophical theories, we will get help from religious teachings to answer the question and prove that the nature and the origin of magic is the human soul. The research method in this paper is a descriptive-analytic one, which seeks to state that extraordinary actions such as magic stem from the faculty of the Will of Human soul, and that its influence is grounded in the laws of nature, e.g., the law of cause and effect. In other word, the spiritual power of some human beings is the origin of extraordinary actions like magic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ibn Sina
  • Magic
  • Mulla Sadra
  • Miracle
  • Dignity
قرآن کریم.
‏‏ابن سینا (1360).رسائل. ترجمه‌ ضیاء­الدین دُری. تهران: انتشارات مرکزی.
‏ـــــــ. (1363).اشارات و تنبیهات. ترجمۀ‌ حسن ملکشاهی. تهران: سروش.
‏ـــــــ. (1375الف)‌.الهیات شفا. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
‏ـــــــ. (1375ب)‌.الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغه.
ـــــــ. (بی‌تا). التعلیقات. قم: مکتبۀ الاعلام الاسلامیه.
‏ابن فارس قزوینی رازی، أبوالحسین (1406ق).مجمل اللغة. بیروت: مؤسسة الرسالة.
انصاری، شیخ مرتضی (1410ق). المکاسب. ترجمه سیدمحمد کلانتر. بیروت: مؤسسة النور للمطبوعات.
جوادی آملی، عبدالله (1383). تفسیر تسنیم. ج 5. قم: اسراء.
ـــــــ. (1393).تسنیم؛ تفسیر قرآن کریم. 30 جلد. قم: اسراء.
‏دستغیب، عبدالحسین (1382). گناهانکبیره. قم:دفتر انتشارات اسلامی.
‏رازی، فخرالدین محمد (1370). المباحثالمشرقیّة. قم: بیدار.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد  (1412ق). مفرداتالفاظ القرآن. ویراسته صفوان عدنان داوودی. بیروت: دارالشامیه.
‏سبزواری، ملاهادی  (1388). تعلیقه علی الشواهد الربوبیه. قم: بوستان کتاب.
‏طباطبایی، سیدمحمدحسین (1388). نهایة الحکمة. ج2. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
ـــــــ. (1417ق).  ترجمه تفسیر المیزان. ترجمۀ‌ موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
ـــــــ. (1362). اعجاز قرآن. تهران: رجاء.
ـــــــ. (1387). مجموعه رسائل.قم: بوستان کتاب.
مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیرنمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
ـــــــ. (1386). پیامقرآن. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
ملاصدرا (1363). مفاتیح الغیب. ترجمۀ محمد خواجوی. تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی.
ـــــــ. (1366). تفسیرالقرآن الکریم. قم: بیدار.
ـــــــ. (1382).الشواهد الربوبیه. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ـــــــ. (1385).اسرارالآیات. تهران: حکمت.
ـــــــ. (1393).الشواهد الربوبیه. ترجمه‌ مصلح جواد. تهران: سروش.
ـــــــ. (1410ق).الحکمة‌ المتعالیة‌ فی‌ الاسفار العقلیة‌ الاربعة‌. بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
‏‏موسوی همدانی، سیدمحمد باقر (1374). ترجمه تفسیر المیزان. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
نرگسی، رمضان (1379). ‏«سحر و جادو از دیدگاه علم و دین». فصلنامه معرفت، شمارۀ 34.
هارون، عبدالسلام محمد (1366). معجم مقاییس اللغة. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.