ابـراهیمیـان، حسـن (1372). معـرفـتشنـاسـی از
دیدگاه فلاسفه اسلامی و غربی. قم: مرکز انتشارات اسلامی حوزه.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1403ق). الاشارات و التنبیهات، به همراه شرح خواجه نصیرالدین طوسی. سه مجلد. تهران: دفتر نشرالکتاب.
اسمیت، فیلیب جی. (1371). فلسفه آموزش و پرورش. ترجمه سعید بهشتی. مشهد: آستان قدس رضوی.
الیاس، جان (1382). فلسفه تعلیم و تربیت. ترجمه عبدالرضا ضرابی. تهران: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
آقازاده، احمد (1383). مسائل آموزش و پرورش ایران. تهران: انتشارات سمت.
بابازاده، طاهره؛ نوروزی، رضا علی (1392). «تحلیلی بر اهداف و روشهای تربیتی مبتنی بر کمال نفس از دیدگاه ملاصدرا». تربیت اسلامی. ش 16.
باقری، خسرو (1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ نوروزی، رضا علی (1383). آموزش، رویکردها و انگارههای جدید. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
بهشتی، محمد و دیگران (1379). آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن. ج 2. تهران: سمت.
بیابانگرد، اسماعیل (1375). «بررسی نظریات دانشمندان مختلف در مورد عادت به عنوان یک روش تربیتی». نشریه تربیت، ش 107.
بیدهندی، محمد (1382 الف)، «بررسی و تحلیل معناشناسی تأویل و اعتبار معرفتی آن در اندیشه ملاصدرا». نامه مفید، شماره 41.
_________ (1382 ب). «بررسی و تحلیل هستی شناسی تأویل ملاصدرا». دانشکده دوره ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. دوم، شماره 34.
_________ (1393). «درآمدی بر فلسفه علم وجودی ملاصدرا». راهبرد، سال بیست و سوم، شماره 71.
تورانی، حیدر (1371). «اهمیت تفکر و تعقل منطقی در تعلیم و تربیت». نشریه تربیت، ش 75.
حسینی خامنهای، سید محمد (1381). «خلاقیت/ خلافت انسان در فلسفه و عرفان اسلامی». خردنامه صدرا، ش 28.
داوری، رضا (1380). «ملاصدرا و همزبانی با فلسفه جدید». خردنامه صدر، شماره 24.
سهروردی، شهابالدین (1380). شرح قصه غربت غربی. تهران: نشر تندیس.
سیاحیان، فهیمه (1387). «اهمیت تخیل در خلاقیت هنری». آینه خیال، ش 7.
شمشیری، بابک (1385). تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان. تهران: طهوری.
صدرالمتألهین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1360). الشواهد الربوبیه فی المنهاج السلوکیه. تصحیح و تعلیق سید جلالالدین آشتیانی. چاپ دوم. مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
_________ (1361). العرشیه. تصحیح غلامحسین آهنی. تهران: مولی.
_________ (1363 الف). المشاعر. به اهتمام هانری کربن. تهران: کتابخانه طهوری.
_________ (1363 ب). مفاتیح الغیب. تحقیق محمـد خواجـوی. تهـران: مؤسسـه مطالعات و
تحقیقات فرهنگی.
_________ (1370). شرح اصول الکافی. تحقیق محمد خواجوی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
_________ (1981). الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه. (دوره 9 جلدی). ج 1 و 2و 3 و 5 و 7 و 8 و 9. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
_________ (بیتا). الحاشیه علی الهیات الشفاء. قم: بیدار.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1387). اصول فلسفه و روش رئالیسم. قم: بوستان کتاب.
فرمهینی فراهانی، محسن (1375). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: اسرار دانش.
ملکی، حسن (1370). برنامهریزی درسی: راهنمای عمل. تهران: انتشارات مدرسه.
میرزابیگی، حسنعلی؛ آرخ، اکرم (1391). تقویت حافظه. تهران: آیینه دانش.
نورورزی، رضاعلی؛ هاشمی اردکانی، سیدحسن (1391). «تحلیلی بر شناخت و اصول تربیتی اشراقی از دیدگاه سهروردی». تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیستم، شماره 14.
وایتزمن، الیس (1373). رشد اجتماعی برای جوانان و نوجوانان. ترجمه سیما نظیری. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
Maykut, P. and Morehouse, R. (1995). Beginning Qualitative Research. London: falmer Press. Preissle, J. (2001). Qualitative Researh methods. (online).