بررسی حیات برزخی و اخروی حیوانات از دیدگاه ملاصدرا و امام خمینی(ره)

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران

2 استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

حشر حیوانات از جمله مباحثی است که همواره میان حکما، متکلمان و بزرگان دین مورد اختلاف بوده است. برخی از آنان معتقدند که نفوس حیوانات پس از مرگ، هیچ­گونه بقایی ندارد و برخی دیگر که معتقد به تجرد نفس حیوانات هستند، قائل به وجود حشر برای آنان می­باشند. در این مقاله، ضمن پذیرش حشر نفوس حیوانات بر اساس آیات و روایات، به بررسی نحوۀ حیات برزخی و اخروی حیوانات از منظر دو فیلسوف حکمت متعالیه، ملاصدرا و امام خمینی پرداخته و بررسی می­شود که تفاوت حشر نفوس حیوانات و نفوس انسان­ها در چیست و آیا این حشر، میان همه حیوانات مشترک است یا نحوه حشر حیوانات نیز با یکدیگر تفاوت دارد و سرانجامِ این نفوس، چگونه خواهد بود و آیا سعادت و شقاوتی برای حیوانات در عالم قیامت متصور است؟ در این مقاله، ضمن پاسخ به سؤالات فوق، به بررسی یکی از مباحث مهم حشر نفوس، یعنی وجود یا عدم وجود قوه خیال در حیوانات پرداخته می­شود. اثبات قوه خیال در حیوانات، یکی از دلائل اثبات تجرد نفس آنان است. سپس با بیان دلائل دیگر تجرد نفوس حیوانات و براساس نظرات ملاصدرا و امـام خمینی، در نهایت این جمع­بندی حاصل می­شود که حیواناتی که دارای قوه خیال هستند، با اتصال به رب­النوع خود، تجرد برزخی داشته و در قیامت، حشر شخصی جزئی داشته و دیگر حیوانات، دارای وجود رابط بوده و با مرگشان با رب­النوع خود اتحاد برقرار کرده و تعین خود را از دست می­دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Study of the Purgatory and Otherworldly Life of Animals from the Perspective of Mulla Sadra and Imam Khomeini

نویسندگان [English]

  • Hossein Khaleghi pour 1
  • Ali Allah Bedashti 2
1 Ph.D. Student in Islamic Philosophy and Theology, Qom University, Qom, Iran
2 Professor of the Department of Philosophy and Islamic Theology, Qom University, Qom, Iran
چکیده [English]

The resurrection of animals is one of the topics that has always been controversial among philosophers, theologians and religious leaders. Some of them believe that the animal's souls have no survival after death, and others who have accepted the abstraction of animals believe in their resurrection. In this article, while accepting the resurrection of the animal's souls based on verses and hadiths, the purgatory and otherworldly life of animals from the perspective of two philosophers of transcendent wisdom, Mulla Sadra and Imam Khomeini, is examined and what is the difference between animal and human resurrection and Is this resurrection common to all animals, or is the manner of the resurrection of animals also different from each other, and what will be the end of these souls, and is there any happiness and misery for the animals in the world of the Hereafter? In this article, while answering the above questions, one of the most important issues of soul reunification, ie the presence or absence of imagination in animals, is examined. Proof of imagination in animals is one of the reasons for proving their celibacy. Then, by stating other reasons for the celibacy of the animal souls and based on the views of Mulla Sadra and Imam Khomeini, it is finally concluded that animals that have the power of imagination, by connecting to their kind, have purgatory celibacy and have a minor personal resurrection on the Day of Resurrection. Other animals have a connection and with their death they unite with their Lord and lose their determination.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Animal Resurrection
  • Immaterial Abstraction
  • Lord of Kinds
  • Imagination
  • Mulla Sadra
  • Imam Khomeini
آشتیانى، جلال­الدین (1381). شرح بر زادالمسافر صدرالدین شیرازى. قم: بوستان کتاب. چاپ اول.
اردبیلی، عبدالغنی (1381). تقریرات فلسفه امام خمینی(ره). تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. 3 جلد. چاپ اول.
خمینی، روح اله (بی­تا). انوار الهدایه فی التعلیقه على الکفایه. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار
امام خمینی. جلد اول.
شعرانى، ابوالحسن (بی­تا). شرح فارسى تجرید الاعتقاد. تهران: انتشارات اسلامیه.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1302). الحشر. قم: مکتبه المصطفوی.
ــــــــــــــ (1361). العرشیه. تهران: مولی.
ــــــــــــــ (1363). مفاتیح الغیب. تهران: انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران.
ــــــــــــــ (1366). تفسیر القرآن الکریم. جلد دوم. قم: بیدار. چاپ دوم.
ــــــــــــــ (1378). المظاهر الإلهیه فی أسرار العلوم الکمالیه. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. چاپ اول.
ــــــــــــــ (1417). الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه. دو جلد. بیروت: مؤسسه التاریخ العربی‏.چاپ اول.
ــــــــــــــ (1422). شرح الهدایه الاثیریه (لاثیر الدین الابهرى‏). بیروت: مؤسسه التاریخ العربی.
ــــــــــــــ (1981م). الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه. 9 جلد. بیروت: دار
إحیاء التراث العربی.چاپ سوم.
طالقانى، مولی نظرعلى (1373). کاشف الأسرار. تهران: مؤسسه فرهنگی رسا. چاپ اول.
طباطبایى، محمدحسین (1390). ‏المیزان فی تفسیر القرآن. 20 جلد. لبنان- بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات. نوبت دوم.
ــــــــــــــ (1414). بدایه الحکمه. قم: مؤسسة النشر الإسلامی. چاپ اول.
فیض کاشانى، ملامحسن (1375). أصول المعارف. قم. چاپ سوم.
ــــــــــــــ (1425). أنوار الحکمه. قم: بیدار. چاپ اول.
لاهیجى، محمدجعفر بن محمدصادق (1386). شرح رساله المشاعر ملاصدرا. قم: بوستان کتاب. چاپ اول.
مجلسى‏، محمدباقر (1404). بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار. 110 جلد. بیروت: مؤسسة الوفاء.
مطهرى، مرتضى (1377). مجموعه آثار استاد شهید مطهرى. 29 جلد. قم: صدرا. چاپ هشتم.