بررسی نقش اسماء خداوند بر حوزه‌های وجودی، معرفتی و عملکردی انسان از دیدگاه ملاصدرا

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار معارف اسامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

3 دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.

چکیده

در حکمت متعالیه ملاصدرا، نظام آفرینش تجلی اسمای الهی است. اصول و حقایق صوری که در عوالم موجودند، در ذات حضرت الوهیت وجود دارند و این حقایق از مرتبۀ ذات به عالم اسماء و صفات و از آنجا به عوالم دیگر تنزل کرده‌اند. در میان موجودات، انسان چون مظهر اسم جامع ‌»الله» است، اهمیت ویژه‌تری دارد. تأثیرات اسمایی در قوس نزول، جنبه آفرینشی دارد و در قوس صعود، اثرات معرفت­شناسانه و عملکردی بر انسان دارد. از جمله تأثیرات معرفتی اسماء در قوس صعود: درک فقر ذاتی انسان، ارتقای درجات و کمالات وجودی و از جمله آثار رفتاری اسماء عبارت است از: اجابت نیازهای انسانی در حوزه هدایت فردی، خود را در محضر حق دیدن و اعتدال در رفتار، تصرف انسان در هستی و پاسخ به نیازهای انسانی در حوزه هدایت اجتماعی و سیاسی. روش توصیفی- تحلیلی به عنوان روش مختار نوشتار استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of God's Names on the Existential, Epistemological and Functional Domains of Human Beings from Mulla Sadra's Point of View

نویسندگان [English]

  • Hasan Abasi Hasan Abadi 1
  • Marziyeh Akhlaghi 1
  • Ebrahim Noori 2
  • zahra safaiemoghadam 3
1 Associate Professor of Islamic Philosophy and Theology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Islamic Studies, Sistan & Baloochestan University, zahedan, Iran
3 Ph.D. Candidate Philosophy and Theology, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In Mulla Sadra's transcendent wisdom, the system of creation is the manifestation of the divine names. The world is like a page on which the forms and pattens of all things are drawn by the pen of Genesis, and the principles and truths of those forms are present in the essence of the Divinity, which has been reduced from the level of enstinct to the world of names and attributes and from there to other worlds. Among beings, man is of special importance because he is the manifestation of the name of the community of God; Nominal effects in the arc of descent with the manifestation of the name Rahman, has a creative aspect that with the manifestation of this name, beings enter the realm of existence and in the arc of ascension, it has epistemological and functional effects on human beings. Among the epistemological effects of names in the ascension arc: understanding human instinctual poverty, promotion of existential degrees and perfections, and among the functional effects of names are: meeting human needs in the field of individual guidance, in the presence of the right to see and moderation in behavior, human possession In existence and fulfillment of human needs in the field of social and political guidance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Names of God
  • Man
  • Epistemological and Practical Role
  • Arc of Descent and Ascent
  • Mulla Sadra
قرآن کریم.
خمینی، روح‌اله (1370). آداب الصلاه. چاپ 7، قم: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینى (ره).
رضانژاد، غلامحسین (1387). مشاهد الالوهیه. قم: آیت اشراق.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1354). المبدا و المعاد. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
ــــــــــــــ (1360).  أسرارالآیات. مقدمه‌نویس و مصحح: محمد خواجوی، تهران: انجمن اسلامی‌   حکمت و فلسفه ایران.
ــــــــــــــ (1363). حاشیه‌نویس: علی بن جمشید نوری. مقدمه‌نویس و مصحح: محمد         خواجوی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، انجمن اسلامی‌حکمت و فلسفه ایران.
ــــــــــــــ (1366 الف).تفسیر القرآن الکریم. مصحح: محمد خواجوی. قم: بیدار.
ــــــــــــــ (1368). الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه. حاشیه­نویس: هادی بن مهدی سبزواری، محمدحسین طباطبایی، علی بن جمشید نوری، محمدرضا مظفر و... . قم: مکتبه المصطفوی.
ــــــــــــــ (1375). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین. محقق و مصحح: ناجی اصفهانی، حامد. تهران: حکمت.
ــــــــــــــ (1380). ترجمه اسفار اربعه. محمد خواجوی. سفر چهارم. جلد دوم. چاپ اول. تهران: انتشارات مولی.
ــــــــــــــ (1380ب). ترجمه و شرح بخش
نخست مبدا و معاد صدرالمتالهین شیرازی.
مترجم: محمد ذبیحی. دانشگاه قم: انتشارات اشراق قم.  
ــــــــــــــ (1381 الف). شرح بر زاد المسافر. شارح: جلال‌الدین آشتیانی. قم: بوستان کتاب، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی‌حوزه علمیه قم.
ــــــــــــــ (1381 ب). کسر اصنام الجاهلیه. مصحح: محسن جهانگیری. اشراف: محمد خامنه‌ای. تهران: بنیاد حکمت اسلامی ‌صدرا.
ــــــــــــــ (1383). ترجمه و تفسیر الشواهدالربوبیة. مصلح، جواد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ‌ایران. تهران: انتشارات سروش.
ــــــــــــــ (1981). الحکمه المتعالیه فى الأسفار العقلیه الأربعه (با حاشیه علامه طباطبائى). چاپ سوم. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
صدوق، محمدبن‌علی‌بن‌بابویه (بی‌تا). الامالی. مؤسسه البعثه. اصفهان: مرکز القائمیه باصفهان للتحرکات الکمبیوتریه.
فیض کاشانی، ملامحسن (1428). عین الیقین. جلد 2. بیروت: دار الحوراء.
قیصری، داود (1425). ﺷﺮح اﻟﻘﻴﺼﺮى ﻋﻠﻰ ﺗﺎﺋﻴﺔ اﺑﻦ اﻟﻔﺎرض. ﺑﻴﺮوت: دار اﻟﻜﺘﺐ اﻟﻌﻠمیه.
عالمی، عبداللطیف (1396). حرکت حبی و نقش آن در ظهور تعینات در مکتب ابن عربی. با نظارت علی امینی‌نژاد. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
کلینی، محمد بن یعقوب (1381ش). اﺻﻮل ﻛﺎﻓﻰ. ﺗﺮﺟﻤﻪ و ﺷﺮح ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺎﻗﺮ ﻛﻤﺮه‌اى. ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات اسوه