کاربرد زبان در معرفت دینی از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکوئیناس

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 عضو هیئت تحریریه مجله استاد دانشگاه تهران - پردیس فارابی

چکیده

پژوهشهای معاصر در فلسفه دین عمیقا از مسائلی که آفریده ی کاربردهای متمایز زبان دینی می باشد متاثر گردیده است.لذا زبان مقوله ای بسیار مهم وتاثیر گذار در حوزه معرفت دینی است.چرا که امروزه در حوزه دین شناسی،پرسش های تازه بسیاری در باب امهات مسایل دینی ،معرفت دینی وزبان پیش روی ما قرار گرفته است.ازجمله اینکه دین چیست وغایت آن کدام است؟آیا کشف وفهم دین ممکن است ؟ودر این راستا چه قواعد وضوابطی باید در نظر گرفت ؟تفکیک سره از ناسره در معرفت دینی چگونه ممکن است؟
مقاله حاضر در پی آن است که چگونگی شناخت گزاره های دینی ومیزان تاثیر پذیری این شناخت از مقوله «زبان»را از نگاه علامه محمد حسین طباطبایی وسن توماس آکوئیناس مورد بررسی قرار دهد.آنچه مد نظر است شناخت آن دسته از مبانی معرفت شناختی که محدوده برداشت های متعدد از متون دینی را مشخص میکند ودستیابی به پاسخهای منطقی ومستند در جهت چگونگی پاسخگویی وشیوه ی انطباق قرآن کریم بر نیازهای متنوع ومتغیر انسانها در عصرهای گوناگون،می باشد.همچنین است بررسی نظریه «تمثیل»بعنوان تفکر مبنایی توماس آکوئیناس که این مبحث با توجه به نظریه خلقت در نزد آکوئیناس معنا می یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The applied language in religious knowledge from the perspective of Allameh Tabatabai and Thomas Aquinas

نویسندگان [English]

  • leila rostae patapeh 1
  • mohamad mohamadrezaei 2
1 Assistant Professor of the Department of Islamic Studies, Payame noor University, Tehran, Iran
2 Professor of Tehran University - Farabi Campus
چکیده [English]

Contemporary research in the philosophy of religion deeply affects the issues created by the distinctive uses of religious language. Therefore, language is a very important and influential category in the field of religious knowledge. Because today, in the field of religion, many new questions about subjects Religious issues are the subject of religious knowledge. What is the meaning of religion and what is it? Is it possible to discover and understand religion? And in this regard, what are the rules and conditions to be considered? How is it possible to distinguish between the crimes of the unbelievers in religious knowledge? ?
The present article seeks to examine how the knowledge of the religious propositions and the significance of this recognition of the "language" category are examined from the point of view of Allamah Mohammad Hussein Tabatabai and Thomas Aquinas. What is considered is the recognition of the epistemological foundations that range Determines the various interpretations of religious texts and finds the logical answers to how to respond to the conformity of the Holy Qur'an to the diverse and varied needs of human beings in different ages. It is also the study of the "allegory" theory as Thomas Aquinas' basic thinking that this topic With regard to the theory of creation, Aquinas is meaningful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religion
  • Religious Knowledge
  • Algebra
  • Allameh Tabatabai
  • Thomas Aquinas
‌‌قرآن کریم.
استیور، دان (1384). فلسفه زبان دینی. ترجمه ابوالفضل ساجدی. قم: نشر ادیان.
اسعدی، محمد (1382). «ساختار‌های چندوجهی قرآن از منظر علامه طباطبایی». پژوهشنامه قرآن و حدیث. پیش‌شماره2. ص43ـ29.
پترسون، مایکل و دیگران (1377). عقل و اعتقاد دینی. ترجمه ابراهیم سلطانی و احمد نراقی. تهران: طرح نو.
تیلیش، پل (1375). پویایی ایمان. ترجمه حسین نوروزی، تهران: حکمت.
جیمز، ویلیام (1372). دین و روان. ترجمه مهدی قائنی. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
خرمشاهی، بهاءالدین (1384). خدا در فلسفه (برهان‌های اثبات وجود باری). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ژیلسون، اتین (1378). عقل و وحی در قرون وسطی. ترجمه شهرام پازوکی. تهران: گروس.
سالاری‌راد، معصومه؛ رسولی‌پور، رسول (1386). «بررسی و تحلیل کارکرد زبان قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی». اندیشه نوین دینی. ش8. ص82ـ55.
شریف‌پور، مریم و دیگران (1396). «تحلیل و بررسی مبانی و لوازم نظریه شناختاری علامه طباطبایی در زبان دین». فلسفه دین. س14، ش2. ص247ـ223.
شمس، منصور (1379). پرسش‌های ابدی. قم: انجمن معارف اسلامی ایران.
شهیدی، شهاب (1394). «زبان دین از منظر علامه طباطبایی». جاویدان خرد. ش28. ص84ـ61.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1354). شیعه در اسلام. تهران: کتابخانه بزرگ اسلامی.
ـــــــ. (1370). الرسائل التوحیدی. ترجمه علی شیروانی. تهران: الزهرا.
ـــــــ. (1373). قرآن در اسلام. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
ـــــــ. ‌(1382). شیعه: مذاکرات و مکاتبات پرفسور هنری کربن با علامه سیدمحمدحسین طباطبایی. تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
ـــــــ. (1389). بررسی‌های اسلامی. به‌کوشش سیدهادی خسروشاهی. جلد 1. قم: بوستان کتاب.
ـــــــ. (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: اعلمی.
ـــــــ. (1428ق). بدایة الحکمة. قم: موسسه نشر اسلامی.
علیزمانی، امیرعباس (1386). سخن گفتن از خدا. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
فنایی اشکوری، محمد (1374). معرفت‌شناسی دینی. قم: انتشارات برگ.
قدردان قراملکی، محمدحسن (1381). «زبان قرآن از منظر علامه طباطبایی». قبسات. ش25. ص78ـ65.
کنی، آنتونی (1377). آکوئیناس. ترجمه حسن موفقی و فاطمه زیباکلام. هرمزگان: دانشگاه هرمزگان.
لئوجی، الدرز (1388). الهیات فلسفی توماس آکوئیناس. ترجمه شهاب الدین عباسی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
‌محمدرضایی، محمد و همکاران (‌1393). «علامه طباطبایی و زبان نمادین و انشایی در قرآن». پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن. ش34. ص114ـ93.
‌محمدرضایی، محمد و همکاران (1392). «بررسی نظریه تمثیل در زبان دین از منظر علامه طباطبایی و توماس آکویناس». کلام اسلامی. ش88. ص107ـ95.
‌معرفت، محمدهادی (1376). «تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی». پژوهش‌های قرآنی. ش9 و10. 93ـ54.
‌نیل‌ساز، نصرت و همکاران (1394). «معناشناسی زبان قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن». پژوهشنامه معارف قرآنی. ش21. ص161ـ143.
هیک، جان (1381). فلسفه دین. ترجمه بهزاد سالکی. تهران: الهدی.
Aquinas, Thomas (1991). The Summa Contra Gentiles. USA: University of Notre Dome Press.