Document Type : Scientific Research

Authors

1 Associate Professor, Department of Islamic Studies, Neyshabur University of Medical Sciences, Neyshabur, Iran.

2 Ph.D. of Transcendent Wisdom, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.

3 Associate Professor, Neyshabur University, Neyshabur, Iran.

Abstract

One of the viewpoints about bodily resurrection is Ghazali's theory, which believes in the alike of the otherworldly body and the worldly body. On the other hand, Mulla Sadra explained the physical resurrection according to the principles of his philosophical system and concluded that the soul and the body will be the same. Mulla Sadra criticizes Ghazali's theory; He considers the most important criticism of Ghazali's theory to be that it is not compatible with rational principles and that his opinion requires reincarnation. In this article, we have examined Mulla Sadra's criticisms of Ghazali on the issue of physical resurrection, and following that, we have stated the similarities and differences between the theories of these two thinkers. The similarities and differences between these two theories can be found through the method of intellectual analysis and through the analysis of Mulla Sadra's discussion on Ghazali. Similarities can be seen between the theory of these two thinkers regarding the survival of the soul after death and the intellectual celibacy of the soul, although these two theories are distinct and different from each other in their approach to the nature of the human soul and the relationship between the soul and the body. Therefore, in the quality of the afterlife body, they interpreted it as the similarity or objectivity of the afterlife body with the worldly body, but this difference is in the interpretation, and in fact, the meaning of these two thinkers is the same thing, and that is that the identity between the person in the afterlife and the world is established.

Keywords

آشتیانی، سید جلال‌الدین (1387). نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی. قم: بوستان کتاب، چاپ دوم.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1375). منطق و معرفت در نظر غزالی. تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1404ق). الشفاء (الهیات). قم: مکتبة آیة الله المرعشی.
سبزواری، ملا‌ها‌‌دی بن محمد (1367). شرح منظومه. تهران: انتشارات اسلامیه.
عضدی‌نیا و جوارشکیان، بررسی اصول صدرایی در معاد جسمانی، جستارهایی در فلسفه و کلام، سال پنجاهم، ش 101، پاییز و زمستان 97، ص93-114
غزالی، ابوحامد محمد بن محمد (1945م). إحیاء علوم الدین. بیروت: دارالمعرفة.
غزالی، ابوحامد محمد بن محمد (1439ق). الاربعین فی اصول الدین. جده: مرکز دارالمنهاج للدّراسات، الطبعة الأولی.
غزالی، ابوحامد محمد بن محمد (1962م). الاقتصاد فی الاعتقاد. آنکارا: کلیّة الالهیّات بجامعة آنقرة.
غزالی، ابوحامد محمد بن محمد (1385ق). تهافت الفلاسفه. قاهره: دارالمعارف، الطبعة الرابعة.
غزالی، ابوحامد محمد بن محمد (1343ق). الرّسالة اللدنیّة. قاهره.
ـــــــــــ (1922م). روضة الطّالبییّن. قاهره.
ـــــــــــ (1344ق). مجموعة فرائد اللّئالی من رسائل الغزالی. قاهره.
ـــــــــــ (1414ق). مجموعة رسائل الامام الغزالی. لبنان: دارالکتب العلمیّة.
ـــــــــــ (بی‌تا). مجموعة رسائل الامام الغزالی (1-7). بیروت: دارالکتب العلمیّة.
ـــــــــــ (1993م). المضنون الصغیر. قاهره.
ـــــــــــ (1975م). معارج القدس فی مدارج معرفة النفس. بیروت: دارالآفاق الجدیدة، الطبعة الثانیة.
فاخوری، حنا و جر، خلیل (1373). تاریخ فلسفه در جهان اسلام. ترجمه: عبدالمحمد آیتی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ملاصدرا، محمد بن ابراهیم شیرازی (١٩٨١م). الحکمة المتعالیة فی الاسـفار العقلیّة الاربعة. بیــروت: داراحیـاء التـراث العربی.
ــــــــــ (1422ق). شرح الهدایة الأثیریّة. بیروت: مؤسسة التأریخ العربی، الطبعة الأولی.
ـــــــــــ (1360).  الشواهد الرّبوبیّة فی المناهج السلوکیّة. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ـــــــــــ (1354). المبدأ و المعاد. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
ـــــــ (1381). المبدأ و المعاد فی الحکمة المتعالیة. تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، چاپ اول.
ــــــــــ (1387). المظاهر الالهیّة فی اسرار العلوم الکمالیة. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا، چاپ اول.
ـــــــــــ (1362). مفاتیح الغیب. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
مومنی، مصطفی، «عینیت بدن دنیوی و اخروی در تفکر صدرایی و سازگاری آن با آیات قرآن»، نشریه اندیشه نوین دینی، قم، ص114-97.