Analysis and Study of the Components of Suhrawardi's Theory of Knowledge With regard to Mulla Sadra's Critiques

Document Type : Research Article

Authors

1 PhD. Candidate in Transcendental Theosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran(corresponding author).

2 Associate Professor, Department of Philosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran.

Abstract

The problem of knowledge and topics surrounding it have been discussed sporadically in Suhrawardi's works, making it difficult to explain his final point. In order to gather and re-examine the components of his theory, these sporadic remarks and ideas have been restored in two parts consisting of the iconoclasm and the ishraqi theory. In the first part, he has criticised the peripatetics and he has made objections to the various theories of knowledge, especially knowledge by means of definition, sensory perception, first concepts or prior to experience, and in another part, which is his ishraqis theory, while referring knowledge to basar, He has Quoted and criticized the various ideas about the quality of ibsar, such as the theory of the departure of the radius and the theory of impression, and has considered the truth of Al-ibsar as Ishraqi reloction and the truth of knowledge as the presence and appearance of objects. In this article, through enumerating the views and exploring the components of the theory of Suhrawardi about knowledge, we have elaborated and explained Mulla Sadra's critiques on it, and have studied and analyzed their differences.

Keywords

Main Subjects


ابراهیمی‌ دینانی، غلامحسین (1364). شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی. تهران: حکمت.
ابن‌سینا (1404الف). الشفاء، تصحیح سعید زاید. قم: کتابخانه آیت­الله المرعشی.
ـــــــ. (1989م). الحدود (ضمن کتاب المصطلح الفلسفی عند العرب). مقدمه و تصحیح و تعلیق عبدالامیر الاعسم. قاهره: الهیئه المصریه.
امین­رضوی، مهدی (1377). سهروردی و مکتب اشراق. ترجمه مجدالدین کیوانی. تهران: نشر مرکز.
رازی، فخرالدین (1411ق). المباحث المشرقیه فی علم الالهیات و الطبیعیات. قم: بیدار.
سلیمانی‌امیری، عسکری (1383). «صعوبت یا سهولت حد و رابطه آن با وضع اسماء عام بر مسما». معرفت فلسفی. ش4. ص81-112.
سهروردی، شهاب­الدین (1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق (التلویحات). تصحیح و مقدمه هانری ‌کربن. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شهرزوری، شمس‌الدین محمد (1372). شرح حکمة الاشراق. مقدمه و تحقیق حسین ضیایی تربتی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، قطب الدین (1383). شرح حکمۀ‌الاشراق. به اهتمام عبدالله نورانی و مهدی محقق. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
ضیایی، حسین (1389). معرفت و اشراق در اندیشه سهروردی. ترجمه سیماسادات نوربخش. تهران: فرزان روز.
طباطبایی، محمدحسین (1981م). حاشیه بر اسفار اربعه. ج8. بیروت: داراحیاء­التراث العربی.
ـــــــ. (بی­تا). نهایة الحکمة. قم: المؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجامعه المدرسین.
مطهری، مرتضی (1370). مجموعه آثار. تهران: صدرا.
ملاصدرا، (1371).التصور و التصدیق (ضمن جوهر النضید). قم: بیدار.
ـــــــ. (1375). مجموعه رسائل فلسفی (رساله تنقیح در منطق). تحقیق و تصحیح حامد ناجی اصفهانی، تهران: حکمت.
ـــــــ. (1388). تعلیقات بر شرح حکمۀالاشراق. تحقیق سیدمحمد موسوی بایگی، ج1. تهران: حکمت.
ـــــــ. (1391). تعلیقات بر شرح حکمۀ­الاشراق. تحقیق سیدمحمد موسوی بایگی. ج2. تهران: حکمت.
ـــــــ. (1981م). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. بیروت: داراحیاء­التراث العربی.
نوربخش، سیماسادات (1392). ملاصدرا و سهروردی (بررسی مقایسه­ای آرای فلسفی). تهران: هرمس.
یثربی، سیدیحیی (1389). حکمت اشراق سهروردی؛ گزارش حکمت اشراق، با تطبیق و نقد همراه با متن حکمۀ‌الاشراق. قم: بوستان کتاب.