The Psychological Effects of Believing in Transubstantial Movement on Ideological and Cognitive Context of Human Psychology

Document Type : Research Article

Authors

1 PhD. Student in Hikmat Mutaaliah, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran(corresponding author).

2 Associate Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.

Abstract

Believing in transubstantial movement- in other words the fluidity of the world- is one of the key beliefs in the outlook of Mulla Sadra. This belief has a wide-ranging impact on both the morality and the psychology of humans. If anyone believes in transubstantial movement, all three of his mind’s context are subject to change and believing in each three of these contexts has a major impact. In this article, we are going to discuss the effects of believing in transubstantial movement on the development of cognitive context and ideology of human psychology using a phenomenological approach and in an intuitive and introspective manner. The most important effects of this belief on the cognitive domain and human psychology are first the process of seeing oneself and the world. To a person with such view, the world is no longer a static world that is finished, but rather a world that has a becoming and human also has a dynamic identity and constantly forms his identity. The second belief that is strengthened by the process of seeing oneself and the world, and is influential in the formation of feelings and emotions is believing in the unpredictability and uncertainty of the world and human beings.

Keywords

Main Subjects


آرنت، هانا (1390). وضع بشر. ترجمه مسعود علیا. تهران: ققنوس.
آروین، ویلیام (1394). رواقی زیستن: فلسفه­ای برای زندگی. ترجمه محمود مقدسی. تهران: نشر گمان.
برگسون، هنری (1349). «تکامل حیات». ترجمه سیدعبدالله انوار. در فلسفه علمی، ج2، تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.
برنز، دیوید (1396). از حال بد به حال خوب. ترجمه مهدی قراچه داغی. تهران: نشر آسیم.
تامپسون، مل (1393). من. ترجمه سونا انزابی­نژاد. تهران: انتشارات گمان.
جوادی آملی، عبدالله (1382). رحیق مختوم. قم: إسراء.
حکمت، نصرالله (1381). وجود و ماهیت در حکمت متعالیه. تهران: انتشارات الهام.
دهقانپور، علیرضا (1393). حکمت صدرایی و معنای زندگی. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
سروش، عبدالکریم (1387). نهاد ناآرام جهان. تهران: انتشارات صراط.
شولتز، دوان (1394). روانشناسی کمال: الگوی شخصیت سالم. ترجمه گیتی خوشدل. تهران: نشر پیکان.
غزالی، ابوحامد محمد (1406ق). احیاء علوم الدین.تصحح عبدالرحیم بن حسین حافظ عراقی. بیروت: دار الکتب العربی.
فروم، اریک (1395). دل آدمی و گرایشش به خیر و شر. ترجمه گیتی خوشدل. تهران: نشر پیکان.
کامو، آلبر(1393). اسطوره سیزیف. ترجمه مهستی بحرینی. تهران: انتشارات نیلوفر.
کوندرا، میلان (1396). بار هستی. ترجمه‌ ‌پرویز همایون‌فر. تهران: نشر قطره.
لائوزه (1390). دائو د جینگ. برگردان اورسولاک له گین. ترجمه ع. پاشایی. تهران: نگاه معاصر.
مزلو، آبراهام (1394). هنر زندگی متعالی: زندگی در اینجا و اکنون. ترجمه مهین میلانی. تهران: فراروان.
معتمد دزفولی، فرامرز (1394). مشکل ما: خوانش مدرن و اگزیستانسیالیستی رباعیات خیام. تهران: نگاه معاصر.
ملاصدرا (1354). المبدأ و المعاد. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
ـــــــ. (1366الف). شرح اصول الکافی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ـــــــ. (1366ب). تفسیر قرآن کریم.قم: بیدار.
ـــــــ. (1389). رساله سه اصل. تصحیح محمد خواجوی. تهران: مولی.
ـــــــ. (1981م). الحکمة المتعالیة فی اسفار العقلیة الاربعة. بیروت: دار احیاء تراث العربی.
ملکیان، مصطفی (1395). مقدمه­ای بر کتاب من و دنیای بیرونم. اثر برژیت لابه. تهران: آسمان خیال.
ـــــــ. (1391). مشتاقی و مهجوری. تهران: نگاه معاصر.
مولوی، جلال‌الدین محمد (1373). مثنوی معنوی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
والش، نیل دونالد (1391). وقتی همه چیز تغییر می­کند خودت را تغییر بده. ترجمه مریم تقدیسی. تهران: ارس.
Aurelius, Marcus (2008). The meditations of the Emperor Marcus Aurelius Antoninus. translated by Francis Hutcheson and James Moor. Published: Liberty Fund.  Indianapolis.
Edwards, Paul (1972). The Encyclopedia of Philosophy.  New York: Macmillan.
Fromm, Erich (2008). To be or To have. New York: Continuum.
Kaukua, Jari (2015). Self-Awareness in Islamic Philosophy. London: Cambridge University press. 
Lazarus, R.S., Dalgleish, Tim. Power, Mick & others (1999). Handbook of Cognition and Emotion. Wiley & sons.
Radhakrishnan, S.P. (1912). Essentials of Psychology. London: Oxford University Press.
ــــــ. (1960). The Brahma Sutra (The Philosophy of Spiritual Life). London: George Allen and Unwin LTD.
Rogers, Carle (1961). On becoming a Person: A therapist View of psychotherapy. La jolla, California: Western behavioral sciences institute.
Watts, Alan (1951). The wisdom of insecurity. New York: Vintage books.
Allport, Gordon (1937). Personality: A psychological interpretation. New York: Holt, Rinehart, & Winston.
Wilshire, Bruce (1977).William James and Phenomenology. London: Indiana University Press.