Divine activity from Griffin`s view, systematic evaluation and critique of it based on Sadra's philosophy

Document Type : Research Article

Authors

1 PHD student,Shahid Rajaii University

2 associate professor of Shahid Raja’i Teachers’ Training University.

Abstract

Divine activity in Griffin`s view is a divine power that exerts causal influence in the world.

Griffin explains divine activity based on power and degrades power into persuasion.

God is not the only creator, but the actual creatures are agents in the pursuit of their own possibilities, and God is only a provocateur, not an enforcer.

Griffin provide a new explanation of Divine act and power to justify issues such as God`s relationship with the world, the power of humans, the changes in the world and the problem of Evil.

The two main question of this research are:

1. How is griffin`s Divine activity to be considered by Mulla Sadra`s philosophy?

2. How does Griffin`s Divine act be explained in a systematic way?

The achievements of this research are:

- Griffin limits Divine activity and degrades power into persuasion.

- Griffin`s Divine act is not comparable to God, the only real subject, in Mulla Sadra`s view; rather it can be compared to Mulla Sadra`s Expanded Being.

Keywords

Main Subjects


باربور، ایان (1379). علم و دین. ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بوخنسکی، ای. م. (1352). فلسفه معاصر اروپایی. ترجمه شرف‌الدین خراسانی. تهران: دانشگاه ملی ایران.
پترسون، مایکل و دیگران (1379). عقل و اعتقاد دینی (درآمدی بر فلسفۀ دین). ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران: طرح نو.
جوادی آملی، عبدالله (1372). شرح حکمت متعالیه. بخش چهارم از جلد ششم. تهران: الزهراء.
راس، دیوید (1377). ارسطو. ترجمه مهدی قوام صفری، تهران: فکر روز.
صلواتی، عبدالله؛ اختری، زینب (1395). «بررسی تطبیقی مسئله رابطه وجودی دوسویة خدا و جهان از دیدگاه هارتشورن و ملاصدرا». پژوهش‌های هستی‌شناختی. شماره 9، ص69ـ51.
گریفین، دیوید ری (1388). خدا و دین در جهان پسامدرن. ترجمه حمیدرضا آیت‌اللهی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ملاصدرا، محمدبن ابراهیم (۱۳۵۴). المبدأ و المعاد. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
ـــــــ. (1360). الشواهد الربوبیۀ فی المناهج السلوکیۀ. مشهد: مرکز نشر دانشگاهی.
ـــــــ. (۱۳۶۳). مفاتیح الغیب. تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی.
ـــــــ. (۱۳۶4). المشاعر. تهران: طهوری.
ـــــــ. (1981م). الحکمۀ المتعالیۀ فی الاسفار العقلیۀ الاربعة. بیروت: دار إحیاء التر اث العربی.
Dombrowski, Dan (2001). “Charles Hartshorne”. Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/hartshorne/
Graig, Edward (1998). “Process Theism”. Routledge Encyclopedia of Philosophy. Vol.7. London: Routledge.
Griffin, David Ray (1998). “Process Philosophy”. Routledge Encyclopedia of Philosophy. Vol.7. London: Routledge.
_______. (2000). Religion and Scientific Naturalism. State University of New York Press.
_______. (2015). Pantheism and Scientific Naturalism. Process Century Press.
Griffin, David Ray; Cobb, John B. (1976). Process Theology an Introductory Exposition. The Westminster Press.
Hartshorne, Charles (1948). The Divine Relativity. New Haven: Yale University Press.
Whitehead, Alfred North (1929). Process and Reality, an Essay in Cosmology. edited by David Ray Griffin and Donald W. Sherburne. New York: Free Press.