There are several verses in Quran regarding the issue of Permanent residence of people of hell and heaven. According to those verses, some people have permanent residence in the heaven and enjoy its pleasers, while others endure tortures of hell. In this paper, we willconcentrate on the meaning of permanent residence in the Hood chapter of Quran, verses 105- 108, and will analyze the range of permanent residence from the viewpoint of MullaSadra and Allameh Tabatabai. There are debates and controversiesbetween theologians about the purpose of permanent residenceand permanent residenceof people of hell and heaven. Mostly, they are regarded same as each other.Thus, it means endless residence of people in heaven and endless residence of people of hell in hell. In this context, the viewpoint of Allameh Tabatabaei and the extent of conformity between him and Mollasadra is of importance, since in some verses, permanent residenceof people of hell and heaven are related to the persistence of the earth and the sky. Therefore,firstly, the meaning of earth, sky and their persistence is investigated and afterwards, the issue of permanent residencewas scrutinized. We found that some people regard the sky and the earth as material, but Tabatabaei and MollaSadra consider them as matters of the hereafter. Allameh considers permanent residenceas a endless one, but MollaSadrabelieves that it is depended to what people believe, and to the quality and quantity of their tortures. According to the verses of Quran, because of divine justice, the permanent residenceof people in the hell is limited and, on the other hand, because of divine grace, survival of people in heaven is permanent.
قرآن کریم.##آشتیانى، جلالالدین (1381 ش). شرح بر زاد المسافر صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازى. 1 جلد. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم.##ابنبابویه، محمد بن على (1398 ق). التوحید (للصدوق). قم: جامعة مدرسین.##ابنعربى، محمد بن على (1422). تفسیر ابنعربى. بیروت: دار احیاء التراث العربی. ##بابایی، علیاکبر و همکاران (1379). روششناسی تفسیر قرآن. تهران: پژوهشکدة حوزه و دانشگاه و سمت.##بحرانى، سید هاشم بن سلیمان (1374 ش). البرهان فی تفسیر القرآن. 5 جلد. قم: مؤسسة بعثه.##بغدادى، علاء الدین على بن محمد (1415 ق). لباب التأویل فى معانى التنزیل. تحقیق محمد على شاهین. بیروت: دار الکتب العلمیة.##جامعة علوم القرآن (1393). دومین همایش بیداری قرآن (مجموعه مقالات). قم: شکرانه.##حسینى شیرازى، سید محمد (1424 ق). تقریب القرآن إلى الأذهان. بیروت: دار العلوم.##حوى، سعید (1424 ق). الاساس فى التفسیر. قاهره: دار السلام. چاپ ششم.##راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412 ق). مفردات ألفاظ القرآن. 1 جلد. بیروت: دار القلم.##ــــــــــ (1374 ش). مفردات الفاظ قرآن. تهران. چاپ دوم.##زمخشرى، محمود (1407 ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل. بیروت: دارالکتاب العربی. چاپ سوم.##سید رضى، محمد بن حسین (1414 ق). نهجالبلاغة (للصبحی صالح). قم: هجرت.##سیوطى، عبدالرحمن بن ابىبکر (1404 ق). الدر المنثور فى تفسیر المأثور. قم: کتابخانة آیتالله مرعشى نجفى.##صادقى تهرانى، محمد (1365 ش). الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن والسنه. قم: انتشارات فرهنگ اسلامى. چاپ دوم.##صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1354 ش). المبدا و المعاد (صدرالمتألهین). 1 جلد. تهران: انجمن حکمت و فلسفة ایران.##ــــــــــ (1360 ش). اسرار الآیات. تحقیق خواجوى. 1 جلد. تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفة اسلامی.##ــــــــــ (1363 ش). مفاتیح الغیب. 1 جلد. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالى، انجمن اسلامى حکمت و فلسفة ایران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگى.##ــــــــــ (1366 ش). تفسیر القرآن الکریم (صدرا). 7 جلد. قم: بیدار. چاپ دوم.##ــــــــــ (1378 ش). المظاهر الالهیه فى اسرار العلوم الکمالیه. 1 جلد. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.##ــــــــــ (1981 م). الحکمة المتعالیة فى الأسفار العقلیة الأربعة. با حاشیة علامه طباطبایى. 9 جلد. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. چاپ سوم.##ــــــــــ (1417 ق). الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة. مقدمة عربى. 2 جلد. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.##طبرسى، فضل بن حسن (1360 ش). مجمع البیان فى تفسیر القرآن. تحقیق رضا ستوده، مترجمان. تهران: انتشارات فراهانى.##پطباطبایى، محمدحسین (1371). المیزان فی تفسیر القرآن. 20 جلد. قم: اسماعیلیان. چاپ دوم.##ــــــــــ (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. 20 جلد. بینا. قم: دفتر انتشارات اسلامی. چاپ پنجم.##عروسى حویزى، عبد على بن جمعه (1415 ق). تفسیر نور الثقلین. 5 جلد. قم: اسماعیلیان. چاپ چهارم.##عیاشى، محمد بن مسعود (1380 ق). تفسیر العیّاشی. 2 جلد. تهران: المطبعة العلمیة.##فخر رازى، محمد بن عمر (1420 ق). مفاتیح الغیب. بیروت: دار احیاء التراث العربی. چاپ سوم.##فراهیدى، خلیل بن احمد (1409 ق). کتاب العین. قم: نشر هجرت. چاپ دوم.##کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1429 ق). الکافی (ط - دارالحدیث). 15 جلد. قم: دار الحدیث.##مجلسى، محمدباقر بن محمدتقى (1403 ق). بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت). 111 جلد. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. چاپ دوم.##مصطفوى، حسن (1430 ق). التحقیق فى کلمات القرآن الکریم. بیروت ـ قاهره ـ لندن: دار الکتب العلمیة ـ مرکز نشر آثار علامه مصطفوی. چاپ سوم.##مکارم شیرازى، ناصر (1374 ش). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب.