The Degree of Reliability of Epistemic Processes in Mulla sadra’s Philosophy and virtue Process Epistemology

Document Type : Research Article

Author

Abstract

Based on perceptual faculties which are effective in knowledge acquisition, Mulla Sadra divides the process of knowledge acquisition to three processes of sense, imagination, and intellect. Also, he considers that intellectual processes consist in two processes of discovering and proof: and considers discovering consist in two processes of revelation and inspiration.  He believed that each one of these processes has different level of validity and the level of validity of a process is effective on acquisition of the true belief. To benefit proof, discovery, inspiration, and revelation depends on the characteristics of the agent; this means that the context in which the belief is formed influences on the acquisition of the true belief.  Consequently, one may argue that in addition to the nature of belief, Mulla Sadra is concerned with the characteristics of the agent and the processes of acquiring belief, as non-episteme and external factors- in acquisition of knowledge. Epistemological theories that maintain the role of external factors in forming of knowledge are classified as external epistemological theories. One of the most important of them is process reliabilism and virtue reliabilism.

Keywords

Main Subjects


اکبریان، رضا (1389). «نسبت میان نظر و عمل از دیدگاه ملاصدرا»، خردنامهٔ صدرا. شمارة 62، صفحة 327ـ14.##پیکانی، جلال (1388). نظریهٔ اعتمادگرایی فرایندی آلوین گلدمن. رساله دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی. ##ــــــ (1389). «حکم و معرفت». پژوهش‌های فلسفی. شمارة 19، صفحة 31-17.##خاتمی، محمود (1386). مدخل فلسفهٔ غربی معاصر. تهران: علم.##خزاعی، زهرا (1390). «هویت انسانی در اندیشة صدرالمتألهین». خردنامهٔ صدرا. شمارة 64، صفحة 46ـ33.##شکر، عبدالعلی (1390). «نتایج حرکت جوهری در اخلاق». خردنامهٔ صدرا. شمارة 64، صفحة 32ـ19.##عسکرزاده مزرعه، اکرم (1394). روش توجیه گزاره‌های الهیاتی در فلسفهٔ ملاصدرا. رساله دکتری فلسفة دین، دانشگاه پیام نور.##کرمانی، طوبی (1390). «فلسفة اخلاق متعالیه، جایگاه ملاصدرا در میان علمای اخلاق». خردنامهٔ صدرا. شمارة 66، صفحة 26ـ13.##ملاصدرا (1366). شواهد الربوبیه. ترجمه و شرح جواد مصلح. تهران: سروش.##ــــــ (1371). مفاتیح الغیب. تحقیق محمد خواجوی. تهران: مولی.##ــــــ (1376). رسالهٔ سه اصل. تحقیق محمد خواجوی. تهران: مولی.##ــــــ (1378). اسفار اربعه. تحقیق محمد خواجوی. تهران: مولی.##ــــــ (1383). شرح اصول کافی. ترجمه و تحقیق محمد خواجوی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.##ــــــ (1390). مبدأ و معاد. تحقیق جعفر شانظری. قم: دانشگاه قم.##
Alston, W. P. (1982). “Religious Experience and Religious Belief”. Nous. Vol. 16, pp. 3-12.##ـــــــــ (1990). “Externalist Theories of Perception”. Philosophy and Phenomenological Researches. Vol. 50, Supplement, pp. 73-97.##Goldman, A. (1992). “What is Justified Belief?” in Liaison: Philosophy Meets the Cognitive and Social Science, Cambridge: Mass., MIT Press.##Zagzebski, Linda (1996). Virtue of the Mind. Cambridge: Cambridge University Press.##ـــــــــ (2009). On Epistemology. USA: Wadsworth, Cengage Learning.##