Critical Review of Sheikh Ishraq and Mullasadra’s Answers to the Problem of the Universality of Particulars

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Student in Philosophy, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Associate Professor, Department of Philosophy, University of Isfahan, Isfahan, Iran (corresponding author).

Abstract

There are two kinds of interpretations offered for the theory of “knowledge by acquisition” that believes an image of the objects appears in the mind upon gaining knowledge of them; these two are the image theory and essential objectivity. Essential objectivity is known to have flaws so-called as mental existence. Despite the fact that Molla Sadra believes the mental existence is the fault solely targeting the theory of essential objectivity, Sheikh Al-Eshragh, at least, presents the problem of the universality of particulars against the principle of knowledge by acquisition and, in turn, against theory of image . Molla Sadra’s theory of the distinction of two predictions that has been used in response to such a flaw as “universality of particulars” seems to have been stemmed from Sheikh Eshragh’s solution in response to this problem. But, this answer is also condemned to flaw for it requires the possession of paradoxical essential traits by a mental form and/or its being in possession of an existence with an ambiguous nature. Acceptance of the image theory by Sheikh Eshragh is faced with such a flaw that the idea and the image of an external object are ambiguous and cannot be imagined and Molla Sadra’s essencial objectivity theory, as well, is only an unjustified claim.

Keywords

Main Subjects


ابن سینا (1404ق الف). الشفاء (الهیات).قم: کتابخانه آیت­الله مرعشی.
ــــــ. (1404ق ب). التعلیقات. بیروت: مکتبة الاعلام الاسلامی.
اکبریان، رضا؛ حسینی، احمد (1389). «حل پارادوکس علم به جوهر در کتاب تعلیقات ابن سینا». مجله فلسفه و کلام اسلامی (مقالات و بررسیها). دوره 43، شماره 2. 38ـ25.
جوادی آملی، عبدالله (1386). رحیق مختوم. ج4.‌1. قم: اسراء.
سبزواری، ملاهادی (1981م). تعلیقه بر اسفار. در ملاصدرا. الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
سهروردی، شیخ شهاب­الدین (1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج1. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
طباطبایی، محمدحسین (1424ق). نهایة الحکمة. قم: مؤسسه نشر اسلامی.
طوسی، خواجه نصیرالدین (1383). اجوبة المسائل النصیریة. در 20 رساله. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
قوام صفری، مهدی (1383). «اشکال معروف وجود ذهنی را ابن­سینا حل کرده است نه ملاصدرا»، مجله فلسفه و کلام اسلامی (مقالات و بررسیها). دوره 37، شماره 4. 196ـ187.
ملاصدرا، محمدبن‌ابراهیم (1363). مفاتیح الغیب. تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی.
ــــــ. (1381). آگاهی و گواهی. ترجمه مهدی حائری یزدی. تهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران.
ــــــ. (1382). الشواهد الربوبیة. ج1. قم: مطبوعات دینی.
ــــــ. (1422ق). شرح الهدایة الأثیریة. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
ــــــ. (1981م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة. بیروت: دار احیاء التراث العربی.