Document Type : Scientific Research

Authors

1 PhD Student of Islamic Philosophy and Theology, University of Zanjan, Zanjan, Iran (Corresponding Author)

2 Aassociate Professor, Islamic Philosophy and Theology Department, University of Zanjan, Zanjan, Iran.

Abstract

In the section of soul of the Islamic philosophy, imagination faculty is one of the inner faculties of human beings; this faculty is preserver and preceptor of the imaginative forms, and has epistemological, anthropological and eschatological functions. Contrary to former philosophers, Mulla Sadra by proving the abstractness of imagination faculty, setting it as a fundamental principle for demonstrating the physical resurrection. In this essay, by collecting the philosophical foundations for demonstration abstractness of imagination faculty, we shall express its arguments, and the effects of the abstractness of this faculty. In the works of Mulla Sadra, there are no traces of the effects and branches of the abstractness of imagination faculty explicitly, and the function of them didn’t express for explanation of physical resurrection. The achieved effects of abstractness of imagination faculty and its branches, show that theory of mulla sadra in explanation of physical resurrection enjoys of coherence more than other theories. Some of the results about the next world that achieved by demonstration of abstractness of imagination faculty are as fallowing: philosophical explanation for entrance of imperfect souls into the next world, occurrence of reword and punishment in the grave world occurrence of pleasures and sufferings in the next world, demonstrating that heaven and hell are perceptive forms, and they exist in the soul world proving that blessing in the next world are permanent, establishing that there is no contradiction between created forms, and there is no material complications for blessings of the next world.

Keywords

Main Subjects

قرآن کریم.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1360). المبدأ و المعاد. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامى.
ـــــــ. (1371). المباحثات. قم: بیدار.
ـــــــ. (1375). الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغه.
ـــــــ. (1379). النجاة. تهران: دانشگاه تهران.
ـــــــ. (1404ق). الشفاء، الطبیعیات‏. قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشى نجفى‏.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان العرب. بیروت: دار صادر.
تفتازانى، سعدالدین (1409ق). شرح المقاصد. قم: الشریف الرضی.
حلی، حسن بن یوسف (1382). کشف المراد. قم. مؤسسه امام صادق (ع).
خادمی، عین‌الله؛ حامدی، مرتضی (1391). «رابطه تجرد خیال با لذایذ و آلام اخروی در حکمت متعالیه». اندیشه نوین دینی. ش31. ص62ـ41.
رزمگیر، میثم؛ انتظام، سیدمحمد (1392). «قوه خیال و ادراک خیالی از دیدگاه ابن‌سینا و سهروردی». معرفت فلسفی. ش42. ص48ـ27.
سهروردی، شهاب‌الدین (1372). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
فنی اصل، عباس (1390). «بدن اخروی از دیدگاه صدرالمتألهین». اندیشه نوین دینی. ش25. ص136ـ115.
کاوندی، سحر (1387). «خیال و صور خیالی در دو مکتب سینوی و اشراقی.» حکمت سینوی. ش39. ص81ـ63.
ملاصدرا، محمد بن ابراهیم (1302ق). مجموعه الرسائل التسعة. قم: مصطفوی.
ـــــــ. (1354). المبدأ و المعاد. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
ـــــــ. (1361). الحکمة العرشیة. تهران: مولی.
ـــــــ. (1363). مفاتیح الغیب. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
ـــــــ. (1366). تفسیر القرآن الکریم. قم: بیدار.
ـــــــ. (1381). شرح زاد المسافر. قم: بوستان کتاب.
ـــــــ. (1417ق). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة. به‌همراه تعلیقات ملاهادی سبزواری. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
ـــــــ. (1420ق). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین. تهران: حکمت.
ـــــــ. (1425ق). الحاشیة على الإلهیات الشفاء‏. قم: بیدار
ـــــــ. (1981م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة. بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
یزدانی، عباس (1390). «مقایسه دیدگاه ابن‌سینا و ملاصدرا در مورد تجرد قوه خیال و ارتباط آن با معاد جسمانی». الهیات تطبیقی. ش6. ص108ـ95.