قرآن کریم.
ابنخلدون، عبدالرحمن (1382). مقدمه. ترجمه محمد پروین گنابادی. تهران: علمی و فرهنگی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1375). الاشارات و التنبیهات. بیروت: نشر البلاغة،.
——. (1379). النجاة من الغرق فى بحر الضلالات. مقدمه و تصحیح محمدتقی دانشپژوه. تهران: دانشگاه تهران.
——. (1404ق). الشفاء (الالهیات). تصحیح سعید زاید. قم: کتابخانه آیتالله مرعشی.
ابنعربی، محیالدین (بیتا). الفتوحات المکیه. بیروت: دار صادر.
اردلان، نادر؛ بختیار، لاله (1380). حس وحدت. ترجمه حمید شاهرخ. اصفهان: نشر خاک.
پاکزاد، جهانشاه (1393). سیر اندیشهها در شهرسازی. ج3. تهران: آرمانشهر.
جامى، عبدالرحمن (1358). الدرة الفاخرة. بهاهتمام نیکولاهیر و على موسوى بهبهانى. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامى.
جعفریان، محمدهانی؛ موسوی کریمی، میرسعید (1395). «معنا و ماهیت عمل بر اساس حد وسط اخلاقی نزد ابنسینا». نقد و نظر. س21. ش1. ص91ـ78.
خورشیدی، سعید (1390). «صورتبندی نظریه فرهنگ صدرایی (با الهام از دیدگاههای استاد حجتالاسلام پارسانیا)». معرفت فرهنگی اجتماعی. س3. ش1. ص152-129.
شجاری، مرتضی (1386). «نفس و بدن در تفکر اسلامی». زبان و ادبیات فارسی. س3. ش7. ص71ـ48.
——. (1387). «تفاوت علم و وجود ذهنی در معرفتشناسی ملاصدرا و بررسی نتایج آن». آینهمعرفت. ش14. ص26ـ1.
——. (1388). انسانشناسی در عرفان و حکمت متعالیه. تبریز: دانشگاه تبریز.
——. (1389الف). «معرفت از دیدگاه عین القضات». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. س6. ش20. ص68ـ41.
——. (1389ب). «علم و معرفت از دیدگاه ابن عربی». پژوهشنامه عرفان. س2. ش3. ص41ـ19.
——. (1390). «سعادت و رابطه آن با معرفت و عبارت از دیدگاه ابنسینا». پژوهشهای فلسفی. س5. ش8. ص91ـ59.
——. (1394). انسان در حکمت صدرایی (ویژه رشتههای علوم انسانی). قم: معارف.
شجاری، مرتضی؛ محمدعلیزاده، جعفر (1391). «ارتباط مراتب انسان با مراتب هستی از دیدگاه ملاصدرا». انسانپژوهی دینی. س9. ش27. ص27ـ5.
صداقتزاده، میثم (1393). «نسبت مفهومی فرهنگ و دین بر مبنای حکمت متعالیه». دین و سیاست فرهنگی. س1. ش3. ص177ـ157.
——. (1394). «بازسازی مفهوم فرهنگ بر اساس مبانی حکمت متعالیه». معرفت فرهنگی اجتماعی. ش22. ص22ـ5.
غزالی، ابو حامد (1333). مکاتیب فارسی غزالی به نام فضائل الانام من رسائل حجة الاسلام. تصحیح و اهتمام عباس اقبال. تهران: امیرکبیر.
——. (1416ق). مجموعه رسائل الامام الغزالى. بیروت: دار الفکر.
فارابی، ابونصر (1371). سیاست مدنیه. ترجمه و تحشیه سیدجعفر سجادی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
——. (1405ق). فصول منتزعه. تحقیق و تصحیح و تعلیق فوزی نجار. تهران: الزهرا.
——. (1995م). آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها. مقدمه و شرح و تعلیق علی بوملحم. بیروت: مکتبة الهلال.
محقق، مهدى؛ ایزوتسو، توشىهیکو (1370). منطق و مباحث الفاظ. تهران: دانشگاه تهران.
ملاصدرا، محمد بن ابراهیم (1354). المبدأ و المعاد. تصحیح جلالالدین آشتیانی. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
——. (1363). مفاتیح الغیب. مقدمه و تصحیح محمد خواجوی. تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی.
——. (1381). کسر الاصنام الجاهلیه. مقدمه و تصحیح و تعلیق محسن جهانگیری، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
——. (1361). تفسیر قرآن الکریم. ج3. بهکوشش محمد خواجوی. قم: بیدار.
——. (1981م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة. ج1. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
نقرهکار، عبدالحمید؛ رئیسی، محمدمنان (1391). «تحققپذیری هویت اسلامی در آثار معماری». شهرایرانیاسلامی. ش8. ص12ـ5.
نقیزاده، محمد (1381). «تأثیر معماری و شهر بر ارزشهای فرهنگی». هنرهای زیبا. ش11. ص76ـ62.
نیکبین، سارا؛ فربود، فریناز (1389). «بررسی مجالس نقاشی کاخ چهلستون در بستر هنر صفوی». کتاب ماه هنر. ش15. ص103ـ94.
Tylor, Edward Burnett (1871). Primitive Culture. Vol. I. New York: Dover Publications.