The Relationship between Science and Religion in Mutahhari, based on the Theory of Transformation of Types

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor, Payame Noor University, Qazvin, Iran (corresponding author).

2 Instructor in Payame Noor University, Qazvin, Iran.

Abstract

Mutahhari, an Islamologist and a contemporary thinker, is one of the thinkers and researchers who has considered the problems of science and religion such as the theory of transformation of types with the approach of “selective”. He struggles to judge and examine the relationship between them with a different and equilibrant approach, an intellectual-philosophical method, and through clarifying the religious problems and issues. Mutahhari believed that the problems of human society are renewed, so the new problems need new solutions. According to Mutahhari, religion means “Islam” and science means “experimental sciences”. In addition to his belief to concordance and convergence of science and religion, he emphasizes that they complement and supplement each other in some cases. From perspective of worldview, Mutahhari maintains the conflict between science and religion is an illusion of contrast between origin of creation and transformation. Moreover, he adheres the principle of unity and the principle of evolution assist and complement each other. While believing to be symbolic of language of revelation in Adam’s story and to resolve the external conflict, he holds in separation of science and religion in regard to linguistics.

Keywords


الیاده، میرچا (1374). فرهنگ و دین. ترجمه زیر نظر بهاءالدین خرمشاهی. تهران: طرح نو.
باربور، ایان (1362). علم و دین. ترجمه بهاءالدین خرمشاهی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
باقری، خسرو (1382). هویت علم دینی. تهران: وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بخشی، عباس (1381). «درآمدی بر مناسبات علم و دین (چالش­ها و راه­حل‌ها)». فصلنامه مینوی خرد. س2. ش5. ص58ـ39.
ــــــ. (1390). ‌عقلانیت در سپهر دیانت. رشت: سپیدرود.
جوارشکیان، عباس (1371). «نظریه تکامل در تفسیر المیزان». رشد معارف اسلامی. ش16و17. ص24ـ19.
عبداللهی، محمدعلی (1381). «علم و دین». در جستارهایی در کلام جدید. تهران: سمت.
فرامرز قراملکی، احد (1373). موضع علم و دین در خلقت انسان. تهران: آرایه.
ــــــ. (1383). استاد مطهری و کلام جدید. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
مطهری، مرتضی (1353). نظام حقوق زن در اسلام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ــــــ. (1366). نهضت­های اسلامی در صد ساله اخیر. قم: صدرا.
ــــــ. (1367). تکامل اجتماعی انسان. قم: صدرا.
ــــــ. (1368). علل گرایش به مادیگری. در مجموعه آثار. ج1: قم: صدرا.
ــــــ. (1369الف). ده گفتار. قم: صدرا.
ــــــ. (1369ب). مقدمه‌ای بر جهان­بینی اسلامی. در مجموعه آثار. ج2. قم: صدرا.
ــــــ. (1370الف). ختم نبوت. تهران: صدرا.
ــــــ. (1370ب). آشنایی با قرآن. قم: صدرا.
ــــــ. (1371). انسان و ایمان. تهران: صدرا.
ــــــ. (1375). جهان‌بینی (2). تهران: حکمت.
ــــــ. (1376). وحی و نبوت. در مجموعه آثار. ج2. تهران: صدرا.
ــــــ. (1377). مسئله شناخت. قم: صدرا.
ــــــ. (1378). تکامل اجتماعی اسلام. تهران: صدرا.
ــــــ. (1380). یادداشت­ها. تهران: صدرا.
ــــــ. (1385). بیست گفتار. قم: صدرا.
ــــــ. (بی‌تا‌). مقالات فلسفی. تهران: حکمت.
ملکیان، مصطفی (1381). «معنویت،‌ گوهر ادیان». در سنت و سکولاریسم. تهران: صراط.
هیوم، رابرت. (1389). ادیان زنده جهان. ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران: علم.
Whitehead, Alfred North (1925). Science and the Modern World. New York: Macmillan.