نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار فلسفه اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد دینشناسی از دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده
حادث یا قدیم بودن قرآن و صفت کلام الهی قدیمیترین بحث الهیاتی در عالم اسلام است که وجه تسمیۀ علم کلام نیز به همین جهت است. با توجه به اینکه اشاعره صفات خداوند را قدیم میدانستند، حادث بودن صفت کلام و قرآن را منکر گشتند. اشاعره استدلالهای متعددی در اثبات قدیم بودن قرآن از جهت کلام نفسی، دارا بودن همۀ صفات کمالی برای خداوند در ازل، خطابات قرآنی و سابق بودن کلام خداوند اقامه مینمایند. با وجود این، اثبات کلام نفسی منجر به تعدد قدما و حلول امور نفسانی در ذات خداوند میشود و لازمۀ حادث نبودن صفات خداوند، قدیم بودن آنها نیست بلکه صفات خداوند اتحاد مصداقی و اختلاف مفهومی دارند. در برخی از آیات قرآنی جبرئیل از جانب خداوند پیامبران را مورد خطاب قرار میدهد. لذا طرف خطاب هنگام وحی همیشه قدیم نیست. با توجه به تشکیکی بودن صفت کلام مانند صفات دیگر، کلام ذاتی مقدم بر فعلی و مجردات سابق بر مراتب مادی و لفظی کلام هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Critical Studying of Asharite's Theory of the Uncreatedness of the Quran and the Attribute of Speech according to the Mulla Sadra's View
نویسندگان [English]
- Mahmud Seydi 1
- Hadi Hashemi 2
1 Assistant Professor on Islamic Philosophy, Shahed University, Tehran, Iran.
2 M.A. in Philosophy of Religion, University of Semnan, Semnan, Iran.
چکیده [English]
Createdness or uncreatedness of the Quran and the attribute of Speech is the oldest theological debate in the Islam which upon this Alm_AlKalam is named. In regard to the fact that Asharites bedeviled to the uncreatedness of the God's attributes, they also bedeviled to the uncreatedness of the Quran. They have given many proofs in proving this theory in regard the internal speech, the eternality of God's attributes, Quranic addresses to the human and the antecedent of the attribute of Speech. But the internal speech leads to the multiciplity of eternals and incarnation of immaterial things in God: and uncreatedness of God’s attributes does not required that God’s Attributes to be eternal, but God’s attributes have extensional union and intentional difference. In some verses, Gabriel addresses people on behalf of God. Thus, the addressed is not necessarily eternal. And according to gradation of Speech attribute, like other attributes, essential speech is prior to actual one and former abstracts have priority to material and uttered levels of speech.
کلیدواژهها [English]
- Speech
- Quran
- Attribute
- Asharites
- Mulla Sadra