بررسی دیدگاه ملاصدرا نسبت به نظر غزالی در معاد جسمانی

مصطفی مؤمنی؛ محمدجواد اخگری؛ مهدی بیات مختاری

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 41-54

https://doi.org/10.30473/pms.2023.10211

چکیده
  یکی از دیدگاه‌ها در باب معاد جسمانی نظریة غزالی است که به مثلیت بدن اخروی و دنیوی معتقد است. در مقابل ملاصدرا بر حسب مقدماتی به تبیین معاد جسمانی پرداخته و نتیجه می‌گیرد که نفس و بدن بعین‌هما محشور خواهند شد. ملاصدرا اشکالات و نقدهایی بر نظریة غزالی وارد می‌کند و اشکال اصلی را در محذور عقلی آن و تلازم آن با تناسخ می‌داند. در این نوشتار ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
بدن اخروی از دیدگاه صدرالمتألهین و مقایسۀ آن با دیدگاه علامه طباطبایی

سید حسن بطحائی

دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 41-51

چکیده
  کیفیت بدن اخروی از مباحث مهم معاد جسمانی است. پرسش این است که آیا بدن محشور در آخرت، عنصری یا مثالی است و یا به‌طور کلی با بدن دنیوی و مثالی تفاوت دارد؟ ملاصدرا بر اساس مبانی عقلی، از جمله اصالت وجود، تشکیک در وجود، تشخص وجود، حرکت جوهری و تجرد خیال، درصدد اثبات عینیت بدن اخروی و دنیوی برآمده است ولی آنچه موفق به اثبات آن شده است بدن ...  بیشتر