فلسفه ملاصدرا
باقر حسین لو؛ حامد ناجی اصفهانی
دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1397، ، صفحه 63-85
چکیده
اندیشههای فلسفی صدرالمتألهین شیرازی بهعنوان یکی از فیلسوفان صاحب مکتب در حوزههای هستیشناسی، در طول زمان فراز و نشیبهای فراوانی داشته است؛ بهطوری که بیشتر تفکرات و اندیشههای فلسفیاش بهتدریج بر اثر تکامل، دستخوش تغییر گشته و او با گذر و کنار گذاشتن نظریهها و دیدگاههای پیشین خود، تئوریها و نظریههای نوینی را ...
بیشتر
اندیشههای فلسفی صدرالمتألهین شیرازی بهعنوان یکی از فیلسوفان صاحب مکتب در حوزههای هستیشناسی، در طول زمان فراز و نشیبهای فراوانی داشته است؛ بهطوری که بیشتر تفکرات و اندیشههای فلسفیاش بهتدریج بر اثر تکامل، دستخوش تغییر گشته و او با گذر و کنار گذاشتن نظریهها و دیدگاههای پیشین خود، تئوریها و نظریههای نوینی را جایگزین کرده است. بدین طریق، او فلسفه را به وادی و عرصههای جدید و تازهای وارد نمود. این مقاله در صدد است با رصد سیر اندیشههای او در باب یکی از مهمترین مسائل فلسفی، یعنی ماهیت و کیفیت اعتباری بودن آن، آخرین دیدگاه او را در اینباره تبیین کند. چالش و مشکل بسیار جدیای که صدرا در این مورد با آن مواجه بوده، آن است که بالاخره تکلیف ماهیت چیست؟ آیا ماهیت در جهان خارج تحقق دارد یا نه؟ او در پاسخ به این مسئله، اعتباری بودن ماهیت را مطرح میکند و با گزارههای «ماهیت، بالعرض است»، «ماهیت، حدِ وجود است»، «ماهیت امری مجازی است» و «ماهیت امری تبعی و بالتبع است» به تبیین آن میپردازد. آنچه وی درصدد است در قالب این گزارهها بهعنوان نظر نهایی خود ابراز کند، این است: ماهیت به هیچ وجه تحقق خارجی ندارد و اینکه آن را امری اعتباری دانسته و با عبارات بالعرض، بالتبع، حد وجود یا المجاز بودن ماهیت در صدد تبیین آن است، تنها به دلیل ضیق واژه بوده وگرنه برای ماهیت تحقق خارجی قائل نیست.