فلسفه ملاصدرا
حقوق خانواده در قرآن کریم با رویکرد صدرایی

ابوالفضل بورقانی فراهانی

دوره 12، 1 (پاییز و زمستان 1402) ، بهمن 1402، ، صفحه 173-181

https://doi.org/10.30473/pms.2024.69795.2057

چکیده
  همان­طوری که بر همگان روشن است، خانواده یک نهاد اجتماعی است و مفهوم آن در جوامع مختلف و در طول زندگی بشر همواره به یک شکل نبوده و پابه­پای تحولات اجتماعی متحول شده است. خانواده مرکب از گروهی افراد است که از طریق خون، ازدواج، فرزند خواندگی به یکدیگر مربوط و منسوب بوده و برای مدت طولانی و مشخص با هم زندگی می‌کنند. هدف‌های تشکیل خانواده ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نسبت خیال با معرفت در فلسفۀ ملاصدرا

سید مهدی میرهادی؛ حسنعلی بختیار نصر آبادی؛ محمد نجفی

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1397، ، صفحه 147-161

چکیده
  در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی تلاش شده تا طرحی از دیدگاه فلسفی ملاصدرا دربارۀ رابطۀ خیال و معرفت ارائه شود. هدف اصلی مقاله، ارائۀ تصویری از ماهیت رابطۀ خیال و معرفت، ابعاد رابطۀ خیال و معرفت و چگونگی مداخلات خیال در فرایند کسب معرفت است. خیال به مجموعه ظرفیت‌های نفس برای مواجهه و کار با صور خیالی، اعم از ذخیره و نگهداری صور ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نظریة تنزیل- تأویل در اندیشة صدرالمتألهین؛ مقدمه‌ای بر فلسفة دینی

زهیر انصاریان؛ رضا اکبریان؛ لطف الله نبوی

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 37-53

چکیده
  دیدگاه صدرالمتألهین دربارة پیوند دین و فلسفه در دو مقام پدیداری و فهم قابل رهگیری است. نسبت دین و فلسفه در مقام تنزیل و پدیداری از حیثیات مختلفی نظیر حیث منشأ، فاعل‌شناسا، روش، مسائل، زبان و زمان بررسی می‌شود. در این نظریه، دین و فلسفه در اصل روش و مسائل متحدند، اما از جهت مرتبه نسبت به یکدیگر تفاضل دارند. نتیجة این تفاضل در نسبت زبانی ...  بیشتر

معادلة قرآن و حکمت در حکمت صدرایی

ناصر محمّدی

دوره 1، شماره 2 ، خرداد 1392، ، صفحه 77-90

چکیده
  این مقاله، به تفاوت­های حکمت و فلسفه پرداخته است. حکمت فراتر از فلسفه است. حکمت، فلسفة متجلّی در جان و روح و فعل و عمل آدمی است و حاصل نوعی مکاشفه و شهود، و فراتر از مباحث نظری و بحثی صرف است. حکمت، دانشی موهبتی و حاصل فیض الهی است؛ اما فلسفه، برای هر صاحب عقلی، پس از کسب مقدمات و اندکی ممارست در مسائل عقلی حاصل می­شود. لذا تحصیل حکمت ...  بیشتر