فلسفه ملاصدرا
بررسی تطبیقی فاعلیت ذهن در فرایند ادراک از دیدگاه ملاصدرا و هوسرل

زهرا اسکندری؛ سیدمرتضی حسینی شاهرودی

دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 75-86

چکیده
  پرداختن به نقش ذهن به‌عنوان قو‌ای که نفس از طریق آن به اکتساب علوم می‌پردازد، در داشتن تلقی صحیح از فرآیند ادراک، اهمیت فراوانی دارد. در میان فلاسفۀ اسلامی، ملاصدرا مراتب ادراک را مراحلی می‌داند که نفس در جریان حرکت جوهری خود، با گذر از ساحت‌های حسی، خیالی و عقلی واجد آنها می‌گردد. در این میان توجه به دیدگاه ملاصدرا دربارۀ کارکردهای ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
حقیقت ابصار از منظر سهروردی و ملاصدرا

مهدیه نزاکتی علی اصغری؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی

دوره 3، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 135-142

چکیده
  سهروردی ادراک بصری را اشرف ادراکات حسی می‌داند. ویمعرفت‌شناسی اشراقی را با ابصار آغاز می‌نماید و قاعده اشراقی ابصار را چنان بسط می‌دهد که ادراکات مراتب بالاتر را نیز دربرمی‌گیرد، لذا در معرفت‌شناسی اشراقی نخست باید فعل ابصار را از دیدگاه فلسفی تحلیل و بررسی نمود تا بتوان در نهایت به درک حقیقت علم حضوری اشراقی نائل آمد؛ اما ملاصدرا ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
جایگاه هستی شناختی فیض منبسط در حکمت متعالیه

سید مرتضی حسینی شاهرودی؛ فاطمه استثنایی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 69-83

چکیده
  در نظر نهایی حکمت متعالیه ذات خدای متعال حقیقت لابشرط مقسمی و وجود و موجود منحصر در همان مصداق است. در این نگاه، علیت به معنای تجلی و تطور یک حقیقت در ذات خویش است و ثمره آن، ظهور تفصیلی کمالات بی‌نهایت مبدأ است و کثرات جز جلوات و شئونات ذات حق نیستند. ملاصدرا برای ربط میان کثرت و وحدت، بحث فیض منبسط را مطرح می‌کند. از نظر وی ظهور کثرت ...  بیشتر