دیالکتیک وجود و حضور در ساحت فلسفه ملاصدرا

فاطمه گلی فروشانی؛ سهراب حقیقت قره قشلاقی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 173-188

https://doi.org/10.30473/pms.2021.56289.1825

چکیده
  وجود و حضور دو اصل و مبنا در عرصه هستی­شناسی و معرفت­شناسی حکمت صدرایی است. ملاصدرا در بُعد هستی­شناسی بر اساس اصالت وجود، حقیقت وجود را موضوع فلسفه قرار می­دهد. گرچه وی در برخی مواضع مانند ابن­سینا از موجود بماهوموجود به عنوان موضوع فلسفه نام می­برد، اما در نهایت مسیر خود را جدا کرده و حقیقت وجود را به عنوان موضوع فلسفه برمی­گزیند. ...  بیشتر

روش‌شناسی دریافت حقایق عرفانی نزد ابن‌عربی و صدرالمتألهین

علیرضا جلالی

دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 53-64

https://doi.org/10.30473/pms.2017.4359

چکیده
  در نوشتار حاضر، نخست به تأثیر شگفت‌آور ابن عربی بر صدرالمتألهین اشاره شده که در موضوعات حکمی و عرفانی ابداعی خود به سخن او استشهاد شده است. بررسی آثار عمدۀ صدرالمتألهین، مانند اسفار، مفاتیح الغیب، الشواهد الربوبیة و نیز نگاهی به فتوحات مکیة و فصوص الحکم ابن عربی نشان می‌دهد که هر دو در حل مسائل پیچیده، از کشف و شهود سخن گفته و مندرجات ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
شهود و سازگاری آن با تفکر فلسفی در حکمت متعالیه

شهناز شایان فر؛ سیده زهرا حسینی

دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 77-86

چکیده
  در طول تاریخ تفکر، برهان و شهود دو روش دست‌یابی به حقیقت تلقی شده است. در این راستا آنچه در وهلۀ اول اندیشمندان را به فکر واداشته این است که کدامیک از این دو طریق معتبرتر و کاربردی‌تر است. بررسی این دو روش نشان می‌دهد که، گرچه هر یک از آن‌ها به تنهایی از مزایای خاصی برخوردار هستند، ولی در عین حال حصر‌نظر به یکی از دو روش برهان و شهود، ...  بیشتر