فلسفه ملاصدرا
تبیین جایگاه وجودی و معرفتی عقل فعال از نظر ابن سینا و ملاصدرا

زهرا حسام محمدی؛ علی افضلی

دوره 10، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 39-50

چکیده
  عقل فعال موجودی برتر از عالم طبیعت، عاری از ماده و احکام آن، قائم به نفس و فعلیت صرف است. این موجود از نظر حکمای مشائی هم در ساختمان هستی و هم در فرآیند معرفت انسان نقش بی‌بدیلی دارد. به باور ایشان معرفت بشر بدون وجود عقلی مفارق و قدسی به سامان نمی‌رسد و فرآیند معرفت در تمام مراحل خود، به افاضه و دستگیری چنین موجودی محتاج است. نحوه‌ی ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
اعتبار سنجی نظرهای انتقادی بر مبحث اتحاد نفس با عقل فعال در تفکر صدرائی

شمس الله سراج؛ امیر دل زنده نژاد؛ مجید ضیایی قهنویه

دوره 10، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 67-78

https://doi.org/10.30473/pms.2019.45335.1687

چکیده
  چکیده:در مسئله اتحاد نفس با عقل فعال، اشکالات و ابهاماتی وجود دارد: از جمله ایجاد تعدد عقول با رسیدن و اتحاد نفس به عقل فعال، افاضه صور حسی مختلف از یک شیء واحد توسط عقل فعال، ابتنای بحث عقل فعال بر طبیعیات قدیم، تبیین لحظه اتحاد نفس با عقل فعال، تبیین خطاهای حسی و چگونگی افاضه صور حسی کاذبه و مجرد مثالی توسط عقل فعال که مجرد تام است. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
فاعلیت عقل فعال در مهندسی نظام عالم ماده از نظر صدرالمتالهین

محمدرضا عامری؛ ناصر محمدی؛ امیرطاهر پالیزگیر

دوره 10، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 109-126

https://doi.org/10.30473/pms.2020.43671.1660

چکیده
  عقول به عنوان موجودات مفارق از ماده، در فلسفه اسلامی به خصوص در حکمت متعالیه، جایگاه ویژه ای دارد. بحث وجود شناختی عقول برای حل مسئله چگونگی صدور کثرات عالم مادی از واجب تعالی توسط فلاسفه مطرح شده است.نقش عقول در عالم از دو جنبه مهم، قابل بررسی است. جنبه معرفت شناسی و جنبه وجود شناختی عقول. که در بحث معرفت شناختی عقول، چگونگی اتصال نفس ...  بیشتر