فلسفه ملاصدرا
تطورحکمت نبوی از سهروردی تا ملاصدرا

طاهره کمالی زاده

دوره 12، 1 (پاییز و زمستان 1402) ، بهمن 1402، ، صفحه 159-172

https://doi.org/10.30473/pms.2023.68942.2039

چکیده
  از ویژگی­های دور دوم تاریخ فلسفۀ اسلامی که با ظهور حکمت اشراق سهروردی آغاز و با حکمت متعالیۀ ملاصدرا استمرار یافت، ادغام فلسفه اسلامی با عرفان وحدت شهود ایرانی و عرفان وحدت وجود ابن عربی است. سهروردی به قصد تجدید حیات حکمت حقیقی و با انتقاد از حکمت مشاء نشان داد که واژۀ فلسفه مترادف با فلسفۀ مشائی مرسوم و منحصر به اندیشه‌های ارسطویی ...  بیشتر

معادلة قرآن و حکمت در حکمت صدرایی

ناصر محمّدی

دوره 1، شماره 2 ، خرداد 1392، ، صفحه 77-90

چکیده
  این مقاله، به تفاوت­های حکمت و فلسفه پرداخته است. حکمت فراتر از فلسفه است. حکمت، فلسفة متجلّی در جان و روح و فعل و عمل آدمی است و حاصل نوعی مکاشفه و شهود، و فراتر از مباحث نظری و بحثی صرف است. حکمت، دانشی موهبتی و حاصل فیض الهی است؛ اما فلسفه، برای هر صاحب عقلی، پس از کسب مقدمات و اندکی ممارست در مسائل عقلی حاصل می­شود. لذا تحصیل حکمت ...  بیشتر