نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار دانشکده الهیات، گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

تلاش صدرالمتألهین برای ایجاد آشتی میان فلسفه و عرفان، وی را با دشواری‌هایی مواجه کرده است که برخی از آنها توسط خود وی مورد توجه قرار گرفته و برخی را می‌توان با توجه به مذاق و مبانی وی کنکاش کرد. یکی از این دشواری‌ها عبارت است از انطباق تجربه عارفانه وحدت وجود با قاعده تناقض. این ادراک حضوری که یگانگی مخلوقات با خالق و در عین حال دوئیت آنها را مدعی است، قاعده منطقی- فلسفی امتناع تناقض را به چالش می‌کشد. هدف این نوشتار پاسخ به این پرسش است که صدرالمتألهین چه راه‌‌‌‌‌‌کاری برای این اشکال داشته است؟ هرچند وی در آثار متأخر خود به وحدت شخصی وجود قائل شده، اما به نظر می‌رسد نظریه وحدت تشکیکی وجود - علی‌رغم عدم تصریح خود ملاصدرا - راه‌حلی از جانب وی برای خروج از این اشکال بوده است. با این‌حال، روش توصیفی و تحلیل انتقادی نگارندگان حاکی از عدم کفایت این نظریه برای حل این تناقض‌نما است. منطق باور نیز نمی‌تواند برای خروج از این اشکال راهگشا باشد. نگارندگان نشان داده‌اند که براساس مبنای صدرالمتألهین در مسئله وجود ذهنی، قاعده امتناع اجتماع متناقضین در عوالم غیرمادی مضیق شده و امکان جمع برخی امور متقابل در آن فراهم می‌باشد و از این رهگذر می‌توان در حل تناقض‌نمای وحدت وجود نیز بهره جست. در مجموع، روشن است که ملاصدرا نه می‌خواسته و نه - با توجه به مبانی فکری خود- می‌توانسته تناقض‌باوری و نقض قاعده تناقض را پذیرا باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Philosophical Foundations of Sadr Al-Motaalehin in the Face of Belief Contradiction in the Unity of Being

نویسندگان [English]

  • Gholam Ali Hashemifar 1
  • Mahdi Azimi 2

1 M.Sc., Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Associate Prof, Faculty of Theology, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Mullā Ṣadrā’s attempt to reconcile philosophy and mysticism has faced him with several difficulties, of which some are noticed by him and some could be explained according to his taste and principles. One of the difficulties is the incompatibility of the mystical theory of Unity of Existence with the law of contradiction. This perception of presence, which claims the oneness of creatures with the Creator and at the same time their duality, challenges the logical-philosophical law of noncontradiction.
The purpose of this paper is to answer the question of what solution could Mullā Ṣadrā have for such a problem. Although he has emphasized on the theory of Personal Unity of Existence in his late works, it seems that the theory of Analogical Unity of Existence –despite Ṣadrā’s lack of clarification– was a solution from his side to get rid of this problem. The authors’ descriptive method and critical analysis, however, indicates the insufficiency of this theory for solving this paradox. The logic of belief, also, cannot be a a solution for this problem. The authors, finally, have shown that on the basis of Mullā Ṣadrā’s principles in the issue of mental existence, the rule of impossibility of coexistence of two contradictories in immaterial worlds has been narrowed down and the possibility of coexistence of some incommensurable things is available in that arena. This way, he can solve the paradox of the unity of existence. All in all, it is clear that Mullā Ṣadrā neither wanted nor - –considering his intellectual foundations– was capable of accepting dialetheism and the violation of the law of noncontradiction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dialectic
  • Mysticism
  • Law of Contradiction
  • Unity of Existence
  • Šaṭaḥ (ecstasy)
Ahl-Sarmadī, N.; Šānaẓarī, Ǧ. (2017). “Ibn ʿArabī wa Iǧtimāʿ Naqīqayn dar ʿArṣe-ye Khiyāl (Ibn ʿArabī and the Law of Noncontradiction in the Arena of Imagination),” Paghūh󠅡eš-nāme-ye Irfān 9(17): 67-85.
Al-Šīrāzī, Š. (1981). Al-Ḥikma al-Mutaʿāliya fī al-Asfār al-Arbaʿa al-ʿAqliyya (The Transcendent Philosophy of the Four Journeys of the Intellect). Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī.
Al-Šīrāzī, Š. (1981). Al-Šawāhid al-Rubūbiyya fī al-Manāhiǧ al-Sulūkiyya (Divine Witnesses along the Spiritual Path). Al-Makaz al-Ǧāmiʿī li-l-Našr.
Al-Suhrawardī (2004). Ḥikma al-Iṡrāq (The Philosophy of Illumination). Muʾassese-ye Muṭāliʿāt wa Taḥqīqāt-e Farhangī.
ʿAẓīmī, M. (2019). Manṭiq wa Maʿrfat dar Andīše-ye Suhrawardī (Logic and Knowledge in the Thought of al-Suhrawardī). Muʾassese-ye Paghūhešī-ye Ḥikmat wa Falsafe-ye Iran.
Ǧašān-neghād, ʿA.; Ǧawāriškiyān, ʿA. (2015). “Barrasī wa Muqāyese-ye Mabānī-ye Ithbāt-e Waḥdat-e Wuǧūd dar Andīše-ye Mullā Ṣadrā wa ibn Sīnā (Inspection and comparison of the foundations of the Proof of Unity of Existence in the Thoughts of Mullā Ṣadrā and Avicenna),” Ḥikmat-e Muʿāther2: 15-42.
Hāšemīfar, Ġ.; ʿAẓīmī, M. (2022). “Muwāǧehe-ye Mullā Ṣadrā bā Tanāquḍ-bāwarī-ye ʿĀrefāne (Confrontation of Mullā Ṣadrā with
Mystical Dialetheism),” Manṭiq-Paghūhī 13(1): forthcoming.
Ibn ʿArabī (2006). Al-Futūḥāt al-Makkiyya (The Meccan Revelations). Dār al-Fikr.
Kākāʾī, Q. (2020). Waḥdat-e Wuǧūd be Rawāyat-e Ibn ʿArabī wa Meister Eckhart (Unity of Existence by the Narration of Ibn ʿArabī and Meister Eckhart). Hermes.
Muḥaqqiq Dāmād, S. M.; Āqā-Muḥammad-Riḍā, M. (2016). “Naqd wa Barrasī-ye Waḥdat-e Šaḫsī-ye Wuǧūd bar Asās-e Taqrīr-e Mullā Ṣadrā (Critique and Inspection of the Unity of Existence on the Basis of Statement of Mullā Ṣadrā),” Ḥikmat-e Ṣadrāʾī 5(1): 113-128.
Muṭahharī, M. (1970). “Aṣl-e Tanāquḍ dar Falsafe-ye Islāmī (The Law of Noncontradiction in Islamic Philosophy),” Maqālāt wa Barrasīha 1: 9-28.
Stace, W. T. (2019). Mysticism and Philosophy. Transl: Bahāʾ al-Dīn Khorramšāhī. Surūš.